In een tijd waarin het mentale welzijn van leerlingen steeds meer aandacht krijgt, heeft de middelbare school Viio in Borgloon een innovatieve stap genomen om ondersteuning te bieden aan leerlingen die worstelen met problemen. We stellen met trots voor: Trixx, de schoolhond.
“Al enkele jaren neemt onze school deel aan diverse projecten die gericht zijn op het verbeteren van het mentale welzijn van onze leerlingen”, valt te horen bij de leerlingenbegeleiding. “Van Rodeneuzendag tot De Warmste Week, en van workshops op school tot het inrichten van rustige ruimtes, we hebben zetten ons in om een ondersteunende omgeving te creëren voor leerlingen die het nodig hebben. Ondanks onze inspanningen merkten we dat sommige leerlingen worstelen met diverse problemen, variërend van overprikkeling tot sociale isolatie en thuissituaties. Het was duidelijk dat we een aanvullende aanpak nodig hadden. Zo kwamen we op het idee om een hond op zijn manier een rol te laten spelen op school.”
Schoolhonden kunnen een positief effect hebben op het welzijn van leerlingen. “Ze nodigen uit tot contact, zorgen voor activiteit en geven een gevoel van vertrouwen. Trixx, onze vierjarige border collie, is speciaal opgeleid en klaar om deze rol op zich te nemen. Met zijn kalmerende aanwezigheid kan hij leerlingen helpen bij angst, verdriet en stress. Bovendien bevordert hij sociale interactie, wat cruciaal is voor het ontwikkelen van gezonde relaties binnen de schoolgemeenschap.”
Sociale interactie
Trixx zal niet alleen tijdens de pauzes aanwezig zijn, maar kan ook op verzoek van leerkrachten mee naar de klas. “Hij zal een rol spelen in verschillende situaties, zoals het begeleiden van overprikkelde leerlingen tijdens een wandeling, het stimuleren van sociale interactie en het bieden van troost aan leerlingen die het nodig hebben.” Met de komst van Trixx hoopt de school haar positieve schoolklimaat nog kan versterken. “Zijn aanwezigheid zal niet alleen het welzijn van individuele leerlingen verbeteren, maar ook bijdragen aan de algehele sfeer van begrip en ondersteuning op onze school.”
Foto © Viio Borgloon