Een week onderweg met de volledig elektrische Mazda MX-30

Autofabrikanten moeten enorm boetes betalen indien ze de CO2 normen niet halen” – Het is een understatement als we zeggen dat de automobielsector voor een enorme omwenteling staat. De vraag is echter, naar welke richting moeten ze? Is dat naar waterstof, hybride, of toch volledig elektrisch? Dankzij onze partner “Groep Govaerts” hebben we van dichtbij kennis kunnen maken met een voertuig dat mogelijk de toekomst zal zijn, de Mazda MX-30.

Toen ondergetekende aankwam bij de Mazda garage van Groep Govaerts zei ik tegen David Vercammen (verkoper in de showroom bij Mazda) dat ik op met een dag of 2 rij-ervaring mijn review wel zou kunnen schrijven. “Nee, je moet eens echt een week beleven hoe het is om met een elektrische wagen te rijden en te leven”, klonk het en zo geschiedde.

Zelf heb ik wel ervaring met een het semi-elektrisch rijden, meer bepaald met een BMW 330e. Een voertuig dat vandaag de sticker fake hybride heeft gekregen. Niet geheel onterecht als je het mij vraagt, want 20 kilometer elektrische range is zelfs nauwelijks voldoende voor woon-werkverkeer, net iets waar deze Mazda uitstekend voor geschikt is. Wat voor mij een belangrijke element was de zogenaamde “range anxiety”, een term die je vrij kan vertalen naar “laadangst”. De meeste elektrische voertuigen kunnen op één lading niet de kilometers halen die een klassieke verbrandingsmotor haalt. Maar hoeft dat wel? Ik kom er later op terug.

“Elektrisch rijden moet je beleven”

David Vercammen

Rijkelijke basisuitrusting

De MX-30 begint bij het uitrustingsniveau “Skymove”, dat al rijkelijk is uitgerust met 18″ lichtmetalen velgen, achteruitrijcamera, adaptieve cruisecontrol (!) en standaardnavigatie als belangrijkste elementen. Dit alles al vanaf 33.490 Euro

Ga je nog één trapje hoger kom je uit bij de “Skydrive”. Wij mochten het absolute topmodel “Skycruise” mee naar huis nemen, dat zich verder onderscheidt met een elektrisch schuifdak en 360° camera. Dit alles voor de prijs van 37.790 Euro. Voor dit bedrag mag je gerust spreken van “Full option”.


De verschillende uitrustingniveau’s op een rij

Subtiel “uniek” design


Rolls-Royce allures

Het eerste wat opvalt is dat de koets van de Mazda MX-30 bijzonderlijk natuurlijk oogt. Geen futuristische kenmerken zoals je wel vaker ziet bij andere merken, die zo extra in de verf willen zetten dat net dit model elektrisch is. Persoonlijk vind ik dit een voordeel, het design is neutraler, waardoor een mogelijke, grotere doelgroep aangesproken wordt. De MX-30 mag door zijn stoere front zeker gezien worden, maar oordeel vooral zelf.

Toch is er één element aan de buitenkant wat de auto, zeker in zijn segment uniek maakt. Namelijk de achterportier gaat open in de tegengestelde richting, “Rolls-Royce allures” dus, bijzonder knap!

Zijdezachte rijervaring

Wat vooral verrast is de bijzonder aangename rijervaring van de MX-30. Dit is uiteraard het grote voordeel van de elektrische aandrijving. Alles werkt bijzonder stil en geruisloos, maar vooral soepel. Dit alles draagt bij tot een ongekend rijcomfort. In tegenstelling tot de klassieke verbrandingsmotor beschik je onmiddellijk over al het beschikbare koppel, waardoor je moeiteloos snel wegrijdt. Dit laatste zorgt soms weleens voor verraste gezichten aan de lichten van andere bestuurders.

De stilte die in de cockpit heerst –tenzij je het uitstekende Bose geluidssysteem aanzet– viel me achteraf toen ik terug in mijn “klassieke” ging rijden enorm op. Heerlijk!


De 18″ inch velgen ondersteunen het aangename rijgedrag

Bijzondere materialen zorgen voor unieke en hoogwaardige afwerking









Previous
Next

Bij het instappen in de MX-30 valt onmiddellijk de hoogwaardige en zachte afwerking op. Toch zijn er enkele unieke details die het vermelden waard zijn. Mazda wil niet alleen voor “zero-emission” gaan tijdens het rijden, maar ook bij de gebruikte materialen. De middenconsole bestaat bijvoorbeeld voor een stuk uit kurk, een knipoog naar het feit dat Mazda in het verleden een producent van kurk was, meer bepaald in Hiroshima.Ook de bovenste panelen van de deuren bestaan uit een uniek materiaal. Meer bepaald van gerecycleerde petflessen. Uniek, maar toch kwalitatief materiaal.

Zelfs het leder, “vegan leather“, is recycleerbaar maar voelt vooral bijzonder zacht aan.

Nog vermeldingswaardig, is het vooruitschuiven van de bestuurderszetel bij het instappen achteraan. Om de instap wat makkelijker te maken kan je de zetel vooruitschuiven, niet met een klassieke hendel, maar met 2 knoppen achteraan.

Infotainment scoort punten

Een belangrijk aspect tegenwoordig is de infotainment. Deze doet denken aan het dikwijls geprezen I-Drive systeem van BMW, bekend van zijn bediening met de draaiknop. Mazda levert hier een systeem af dat niet alleen een duidelijke structuur heeft, maar ook uitstekend reageert op de bediening. Chapeau!

Ook het primaire scherm van het dashboard verdient een vermelding. Waar vele merken tegenwoordig volledig digitaal gaan, gebruikt Mazda een combinatie van moderne meters en een digitaal scherm. Duidelijke informatie, zonder te veel afleiding. Bestuurders die eerder houden van de klassieke aanpak gaan zeker fan zijn van dit dashboard.

Zoals eerder ook vermeld doet Bose zijn naam alle eer aan met de geluidsinstallatie in de MX-30, loepzuiver, zeker in combinatie met DAB Radio. (Tip: af en toe de foute radio van Q-music, op andere momenten partner TrudoFM 😉 )









Previous
Next

Weinig onderhoud(kosten)

Een groot voordeel bij elektrische auto’s is dat ze veel minder bewegende delen bevatten dan de klassieke auto met verbrandingsmotor. Hierdoor zijn de onderhoudsintervallen opmerkelijk langer en dient er minder aan te gebeuren.

Bij deze Mazda is dat niet anders, in principe is er enkel onderhoud nodig voor de remblokken/remschijven en de airco filter. Ook wordt tijdens dit onderhoud de software mee geüpdatet.

Garantie & taksen

Dat Mazda je een zorgeloze ervaring wil geven bij je nieuwe elektrische wagen is wel duidelijk. Ze geven hiervoor maar liefst standaard 8 (!) jaar garantie op de batterij en 3 jaar op het voertuig zelf (die eveneens uitbreidbaar is tot 8 jaar).

Nog leuk is dat de elektrische wagens op dit ogenblik nog volop gesubsidieerd worden. Hierdoor dien je noch BIV of rijtaksen te betalen om te kunnen rondrijden op onze Belgische wegen.

Dagelijks elektrisch rijden?

Mijn woon-werk traject speelt zich af tussen Sint-Truiden en Landen, een route van zo’n 30 kilometer heen en terug. De opgegeven range van 200km bij gemengd gebruik is zeker niet overdreven en perfect haalbaar.

Het is dus zeker niet zo dat je de MX-30 dagelijks aan de stekker moet houden, om de 2 dagen stak ik de auto ‘s nachts in, waardoor ik ‘s ochtends weer met de volle 100% kon vertrekken.
Je gaat wel anders redeneren, dat viel me op. Waar je met een klassieke wagen rekening houdt dat je onderweg mogelijk nog even moet stoppen om met de tanken, doe je deze denkwijze ‘s avonds als je de auto uitstapt. (opladen of niet?) Puur de range gaan vergelijken met een diesel- of benzinewagen gaat niet op.

Tijdens een blitzbezoek aan de IKEA zag ik vermeld staan dat je gratis kon laden op de parking. Zo gezegd, zo gedaan, na een half uur winkelen kwamen we terug bij onze auto aan en was deze van 20% volledig terug opgeladen naar 80%, volledig kosteloos!
Wie thuis de auto voornamelijk wenst op te laden, moet ongeveer rekenen op een nachtje laden van 8 uur.
Toch voelt de auto zich nog het best in het stadsleven, hier kan de range zelfs opklimmen tot 250 km.

Doordat je tijdens de dagelijkse activiteiten (aan je werk, aan de winkel, openbare laadpaal bij parking…) steeds kan bijladen indien gewenst speelt de totale range een veel minder grote rol dan ik persoonlijk dacht. Op geen enkel moment tijdens de testweek moest ik dringend op zoek naar een oplaadmogelijkheid. Mazda staat erom bekend om de zaken meestal “anders” te doen, omdat dit volgens hun beter is. Niet geheel onterecht als je het mij vraagt dat ze voorkeur geven aan een kleinere batterij die sneller is opgeladen, dan een grotere, slomere batterij om zo de range te vergroten.

Extra’s en levertijd

Om de lancering van de MX-30 extra in de verf te zetten kan je momenteel nog kiezen voor een aantal interessante voordelen. In combinatie met de straffe prijs/uitrusting kan je nog kiezen voor één van onderstaande extra’s:

– 750 Euro extra korting op een laadpaal bij je thuis.
– Gratis winterbanden op aluminium velg.
– Korting op 8 jaar garantie van de wagen: 499 Euro ipv 1399 Euro.
– 0% financiering.

Voor degene met weinig geduld -zoals ondergetekende- is er alvast goed nieuws! De auto is uit voorraad leverbaar, dus rijden met je gloednieuwe voertuig kan bijzonder snel gaan!

Conclusie

Mazda neemt meteen een stevige positie in, in een markt wat mogelijk onze toekomst zal zijn.
Ze doen dit door een auto af te leveren die kwalitatief hoogstaand is, een enorm comfort tijdens het rijden biedt en dit tegen een bijzonder scherpe prijs.

Iedereen die overweegt om (betaalbaar) elektrisch te gaan rijden, moet zeker eens bij Groep Govaerts gaan aankloppen. (of de showroom digitaal bezoeken in tijden van lockdown 2.0)!

Praktisch:

Garage Govaerts Sint-Truiden

Poort Sint-Truiden Industrielaan 3340
3800 Sint-Truiden
+32 (0) 11 69 54 50
BE0847.840.376
infosinttruiden@govaerts-sinttruiden.be

Met dank aan garage Govaerts voor deze unieke mogelijkheid om kennis te maken met de Mazda MX-30.