Niet alle winkels hebben alternatieven kunnen inzetten tijdens de periode dat de winkels gesloten waren. Zo was het voor Slaapstudio Dodo in Sint-Truiden niet mogelijk om online te verkopen omdat klanten de matrassen en bedden eerst moeten testen voordat ze het kunnen aankopen. Zaakvoerder Jos Baets vertelt ons de stand van zaken.
29/05/20 – Feyza Ozcan

De slaapstudio heeft geen webwinkel omdat de zaakvoerder er van overtuigd is dat een matras of bed online kopen praktisch gezien niet gaat. Mensen vinden vaak op het internet goedkopere alternatieven (500-600 euro), die uiteindelijk niks blijken te zijn. Volgens Jos Baets moet je ongeveer rond de 2000-3000 euro betalen om een fatsoenlijk bed aan te schaffen. “Dus ik zeg tegen mijn klanten, niet online kopen. Kom bij mij, kom testen. En ben je er niet akkoord mee, dan kan je nog altijd weg. Als je online gekocht hebt dat terugsturen, dat is niet mogelijk”, zegt Jos Baets. Dat heeft er voor gezorgd dat de slaapstudio in die 9 weken praktisch niks heeft verkocht.

Sinds de heropening is het zeer druk in de slaapstudio. Aan de ene kant hebben ze het druk met de leveringen van bestellingen en aan de andere kant zijn er veel klanten die op afspraak langskomen. Omdat alles op maat wordt gemaakt hebben ze de bestellingen van februari nog maar pas kunnen leveren. “Dat wordt effectief op maat gemaakt. Dat is niet uit stok. En dat duurt vier weken. En als je dat dan uittelt begin februari besteld, dan komt dat half maart binnen”, vertelt Baets. Daarnaast is het koopgedrag van de mensen ook veranderd. “Ze komen binnen en ze kopen. Ze weten wat ze willen. We hebben nu een aantal afspraken voor matrassen en bedden voor volgende week. Dus wij proberen dat te spreiden omdat je toch één uur tot 2 uur bezig bent met een klant”, luidt het.

De zaakvoerder vindt ook dat de WelkomTerugBons zeer goed werken. Er zijn al veel mensen langs geweest met een WelkomTerugBon, vertelt hij.

De boodschap die hij wil meegeven is: “Koop lokaal! Dat is belangrijk. Koop echt lokaal en dan kunnen wij er terug boven komen en dan hebben wij ook de service die we kunnen geven kortbij”.