In Nederland heeft de Onderwijsraad beslist dat leerlingen langere schooldagen moeten kloppen en dat de zomervakantie ingekort zal worden en dit om leerachterstand in te lopen. In België moet er nog beslist worden wanneer de scholen opengaan en of er maatregelen getroffen worden.
In crisissituaties kent België het systeem van preteaching. Dit houdt in dat de leerling de leerstof 2 keer krijgt aangeboden. De eerste keer leert je kind de nieuwe leerstof vanop afstand, zolang de lessen op school niet kunnen gegeven worden. De tweede keer zodra de lessen op school hervatten. De leraar komt dan nog eens terug op de leerstof, maar kan sneller tot de kern komen. Hij evalueert de leerlingen en houdt rekening met hun kunnen.
In deze situatie van preteaching moet er in de toekomst wel voor gezorgd worden dat leerlingen voldoende materialen (computers) ter beschikking krijgen en dat iedere student toegang heeft tot een netwerk, al dan niet gratis.
Volgens onze redactie is het niet aangewezen om leerlingen op te zadelen met langere schooldagen zoals in Nederland beslist. Het is veel belangrijker om via preteaching het essentiële te onderwijzen en te zorgen dat iedere leerling een goede basis heeft om verder te gaan in het leven.
Wat betreft de zomervakantie kan deze voor de kinderen natuurlijk niet lang genoeg duren…
Op 15 april verlengde de Nationale Veiligheidsraad de maatregelen. Wat onderwijs betreft, betekent dit dat de lessen op school geschorst blijven tot en met 3 mei. Er zijn heel wat vragen over de gevolgen van de verstrengde maatregelen voor onderwijs. Het beleidsdomein Onderwijs en Vorming blijft de ontwikkelingen op de voet volgen en zal de scholen hieromtrent informeren.
Wij wachten ongeduldig op een antwoord van de veiligheidsraad en het beleidsdomein Onderwijs en Vorming welke maatregelen en oplossingen zij zullen aanreiken voor het onderwijs.
Wij hopen dat de scholen in Sint-Truiden onze kinderen een goede basis meegeven en klaarstomen voor de toekomst.