Jongeren zijn sinds de invoer van de coronamaatregelen meer dan ooit op zoek naar een luisterend oor en een helpende hand. Zo ook online. Dat zegt het JAC, de jongerenwerking van het CAW, dat indrukwekkende cijfers over het gebruik van haar website openbaar maakt.

De jongerenwerking van het CAW, die zich richt op 17 tot 25-jarigen,  ziet een verdrievoudiging van het aantal chatgesprekken dat door jongeren gevraagd wordt. Dit middel werd ook ingezet door de JAC-werking zelf om jongeren te kunnen blijven bereiken. Het aantal chatgesprekken met jongeren ligt vijf keer hoger in deze crisisperiode dan in dezelfde periode vorig jaar. Jongeren die hulp zoeken via de JAC-website, worden gratis geholpen door professionele hulpverleners en blijven volledig anoniem. Het grootste deel van die jongeren ligt wakker van de thema’s “welzijn en gezondheid” en “relaties en gezin”. Ook tijdens corona kunnen jongeren hun hart luchten, al beseffen ze dat niet altijd. Daarom lanceert het JAC vandaag het tweede deel van haar bekendmakingscampagne. Die campagne richt zich specifiek op 17- tot 25-jarigen en verduidelijkt dat professionele hulpverlening via het JAC toegankelijk, makkelijk en gratis is.

Het JAC is dé plek voor laagdrempelige eerstelijnshulp. Je kan er terecht met elke vraag en krijgt professionele hulp. Volledig gratis en anoniem.”

Indrukwekkende cijfers
Jongeren hebben op dit moment meer dan ooit nood aan professionele, betrouwbare hulpverlening op afstand. Velen vonden in hun zoektocht hun weg naar het JAC. Het aantal effectieve chatgesprekken kreeg een serieuze boost: een verviervoudiging t.o.v. dezelfde periode vorig jaar en de cijfers gaan alleen maar in stijgende lijn. Meer dan de helft van alle hulpaanvragen ging over “Welzijn en gezondheid” een vierde over “Relaties en gezin”.

Gratis professionele hulpverlening voor jongvolwassenen
Het JAC telt 56 vestigingen in Vlaanderen en Brussel. In alle vestigingen kunnen jongeren gratis, vrijblijvend en anoniem terecht met grote en kleine vragen. Het JAC werkt niet met vrijwilligers. De jongeren worden dus uitsluitend geholpen door professionele hulpverleners. “We richten ons bewust op 17-25 jarigen omdat zij vaak op wachtlijsten en breuklijnen stoten in de hulpverlening. Deze leeftijdsgroep wordt geconfronteerd met ingrijpende veranderingen. Ze staan op het punt te gaan studeren, werken, alleen wonen etc. Nu er een resem onvoorziene omstandigheden de kop opsteekt en er een aantal zekerheden wegvallen, is het cruciaal dat die jongeren weten waar ze terecht kunnen met hun vragen. We willen met deze campagne nog meer jongeren pro-actief bereiken en hen laten weten dat ze bij ons terecht kunnen met kleine en grote problemen.” verduidelijkt Shari Robijns, CAW-deskundige Jongeren.

Info en contact voor hulpvragen:
www.jac.be of 0800 13 500