Trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning (ANPR). Als u met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de federale politie. Daarnaast kan de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders detecteren.
Uit een studie van de Universiteit van Hasselt blijkt dat op de stukken snelwegen met trajectcontrole:
- aantal snelheidsovertreders daalt
- aantal zware snelheidsovertreders Zeer sterk daalt
- aantal ongevallen daalt, ook voor en na de bewaakte zone
De inkomsten van de boetes worden geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Er is ook mobiele trajectcontrole. Een mobiele trajectcontrole is snel te verplaatsen en kan dus ingezet worden op verschillende tracés en ook bijvoorbeeld tijdelijk bij wegenwerken.
Het effect van trajectcontrole is anders dan bij flitspalen. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Trajectcontrole zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld. Trajectcontrole is niet mogelijk in de bochten op verkeersknooppunten of op ringwegen met korte trajecten tussen opeenvolgende op- en afritten.
Tussen Sint-Truiden en Alken op de oude Hasseltsesteenweg
De ANPR-camera’s op de N722 – de steenweg tussen Alken en Sint-Truiden – flitsen vanaf woensdag 15 december ook. Via het systeem van trajectcontrole kunnen vanaf dan ook snelheidsovertredingen worden vastgesteld.
Sinds vorig jaar staan op de N722, twee ANPR-camera’s. Een in Alken op de Steenweg richting Sint-Truiden en een in Sint-Truiden op de Hasseltsesteenweg richting Alken. De camera’s hebben hun nut al bewezen in het kader van criminaliteitsbestrijding en hebben een preventief effect.
En vanaf morgen – woensdag 15/12/21- kunnen er dus ook snelheidsovertredingen mee worden vastgesteld. Bij de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid tussen twee punten die telt. Daarmee zorgt het voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld dan een pakweg een flitscamera waar chauffeurs nogal bruusk voor durven stoppen.
Met deze permanente snelheidscontroles willen de politie en het gemeentebestuur de verkeersveiligheid verhogen.