Met de campagne “SOS Patat : red patatjes, eet frietjes” bundelen Too Good To Go en de belangrijkste partijen in de Belgische aardappelsector hun krachten om te voorkomen dat zo’n 750.000 ton Belgische aardappelen verloren gaan.

“Aardappelen zijn de Belgische trots bij uitstek. Helaas wordt de Belgische aardappel en meer bepaald de aardappelvariëteiten die geteeld en bewaard worden voor de productie van diepvriesfrieten en andere diepvriesproducten, nu met een groot probleem geconfronteerd”, aldus Too Good To Go.

De huidige situatie heeft het consumptiepatroon van diepgevroren aardappelproducten op verschillende niveaus door elkaar geschud. Met een daling van de export en de sluiting van een groot deel van de horecasector in België maar ook wereldwijd, zijn de verkochte hoeveelheden van deze diepvriesproducten sterk gedaald. Dit heeft als gevolg dat de koelcellen van de aardappelverwerkers overvol zitten.

Daarom worden de aardappeltelers nu geconfronteerd met een berg van 750.000 ton aardappelen die waarschijnlijk niet tot frieten of andere diepvriesproducten kunnen worden verwerkt. Deze aardappelen dreigen dus verspild te worden, als er geen actie ondernomen wordt. 

Too Good To Go neemt de strijd tegen voedselverspilling serieus en heeft de belangrijkste partijen in de sector rond de tafel gebracht: VLAM, Apaq-W, Belgapom, Clarebout, Agristo, Belviva, Mydibel, McCain, Pomuni, Ecofrost, Eurofreez, Lamaire, Farm Frites, Belpotato, Fiwap, ABS, Boerenbond, FWA, Comeos, Carrefour, Makro, Colruyt Laagste Prijzen, Spar Colruyt Group, Spar Lambrechts, Lidl, Cora, Bon ‘Ap, Jumbo, FoodWIN.

Samen lanceerden ze maandag de nationale campagne: “SOS Patat: red patatjes, eet frietjes”. De campagne roept de Belgen op met slechts één missie: “red patatjes, eet frietjes”. Met mayonaise, ketchup, andalouse, vol-au-vent, stoofvlees of ballekes in tomatensaus… maar ook kroketjes of pommes duchesse. In welke vorm dan ook, zolang die maar worden opgegeten!