Nu de snelwegparking langs de E40 in Waremme van 20 uur ‘s avonds tot 7 uur ‘s ochtends gesloten is, ziet de federale politie het aantal transmigranten op de snelwegparkings in Landen en Haasrode toenemen. Nu wil minister Peeters  nog een overnachtingsparking van maken van de parking in Walshoutem, en dat stuit op verzet!

Eind augustus geleden besliste de gouverneur van Luik om de snelwegparking langs de E40 in Waremme te sluiten voor het vrachtverkeer tussen 20 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends. Reden hiervoor was de aanhoudende overlast van transmigranten rond de snelwegparking. Omdat de parking in Waremme gesloten is, rijden de vrachtwagenchauffeurs voor hun rustpauzes nu door naar Landen (Walshoutem), waar ze plots een toenemend aantal transmigranten vaststellen.

Doordat de gouverneur van Luik een aantal parkings sluit, wordt het probleem met transmigranten dus van Waremme naar Landen verschoven, vinden ze in Landen. En dat pikken ze er niet.

Als klap op de vuurpijl heeft minister Lydia Peeters deze parking ook nog opgenomen in de lijst van overnachtingsparkings voor het vrachttransport en dat is volgens de Landense politici ongehoord. Ze vragen een herziening

Walshoutem is de snelwegparking die de laatste jaren het meest heeft te kampen gehad met de problematiek van transmigranten die op een of andere vrachtwagen proberen te kruipen. Het is frappant dat deze parking door minister Peeters (Open VLD) in het nieuwe netwerkplan is opgenomen in de lijst bestemd voor overnachting van het vrachttransport. Walshoutem is een parking die over geen enkele accommodatie beschikt: geen sanitaire voorzieningen, geen winkel, geen beveiligingscamera’s en geen hekwerk. Dit terwijl andere, grotere parkings mét accommodatie, de rol van “forenzenparking” krijgen. In Landen is men hier absoluut niet over te spreken en men zal erop aandringen dat het statuut van de snelwegparking in Walshoutem herzien wordt.