Op 6 december zullen de medewerkers van Communicatiebureau Idearté uit Aalst (Sint-Truiden) gratis een dag de kandidaat-organisaties van goede doelen en verenigingen beluisteren via social pitches. Daarna zal elke medewerker zijn expertise ter beschikking stellen van een goede doel naar eigen keuze. In totaal zal elke Idearté-medewerker op jaarbasis 12 uur gratis voor een goed doel naar keuze mogen werken.

“Communicatie is onze passie”, steekt zaakvoerder Patricia Robinne van wal. “Waarom zouden we die expertise dan niet gebruiken om andere organisaties te helpen? Een puur financiële gift helpt goede doelen ook verder, maar als communicatie-experts kunnen wij meer betekenen door hen in de praktijk te ondersteunen. Door onze services kosteloos aan te bieden, schenken we in totaal 18.240 euro.”

Social pitch

Welke goede doelen op communicatieve ondersteuning kunnen rekenen? Daarover beslissen de medewerkers van het communicatiebureau zelf. Dat doen ze op een manier waar ze zelf vertrouwd mee zijn: een pitchwedstrijd. “Als bureau doen we zelf vaak mee aan pitches, waarbij we klanten van onze aanpak overtuigen. Met de ‘Social Pitch’ draaien we de rollen om en bepalen onze specialisten zelf voor wie zij werken. Communiceren over een goed doel waar je zelf achterstaat, doe je namelijk met hart en ziel”, vult zaakvoerder Aline Ghys aan. De social pitches vinden plaats op 6 december en verlopen op de manier die het best uitkomt voor de kandidaat-organisaties zelf. “Elke organisatie krijgt vijf minuten om haar pitch voor onze jury te brengen. Dat kan zowel fysiek als via een online meeting. De bedoeling is dat wij duidelijk te horen krijgen waarvoor de goede doelen zich precies engageren, hoe dat gebeurt, en natuurlijk op welke vlakken ze onze hulp daarbij kunnen gebruiken. Daarna nemen we zelf nog kort de tijd om onze meest prangende vragen te stellen”, aldus nog Aline. “Op het einde van die dag kiezen al onze medewerkers een goed doel uit dat het best bij hun eigen leefwereld en interesses aansluit. De organisaties die de selectie halen, krijgen het nieuws als een soort vroeg kerstcadeau op 23 december”, vervolgt Patricia Robinne. “Met hen prikken we in januari dan een datum voor een kick-offmeeting. Daarin bespreken we heel specifiek hoe de medewerker in kwestie zijn of haar 12 geschonken uren voor de organisatie zal invullen.”

Stichtingen, verenigingen en organisaties die een gooi willen doen naar de gratis expertise van de communicatiespecialisten, kunnen zich voor 1 december inschrijven via www.idearte.be/socialpitch.