86% van de Limburgse kinderen in de 3de kleuterklas is voldoende taalvaardig om straks te starten in de lagere school, maar 11% heeft nog extra taalondersteuning nodig en 3% zelfs intensieve begeleiding voor Nederlands. Dat blijkt uit de resultaten van de Taalscreening, die dit schooljaar voor de 3de keer georganiseerd werd in elke 3de kleuterklas.

 

“Dankzij de screening kunnen kleuters met een taalachterstand nog bijgespijkerd worden vóór ze beginnen aan het 1ste leerjaar”, steekt minister Ben Weyts (N-VA) van wal. “Alle kinderen kunnen zo gelijk aan de start komen. Dit jaar konden de scholen voor het eerst gebruik maken van een gratis digitale versie van de Taalscreening, en de helft van de kleuterscholen heeft dat gedaan. De kinderen hebben Nederlands nodig: het is de sleutel tot alle schoolse kennis, het vak dat alle andere vakken mogelijk maakt. We zien slechtere cijfers in scholen waar veel kinderen een andere thuistaal hebben en dus maken we voor 30 Limburgse scholen extra geld vrij.”

Extra budget

Weyts trekt de nodige middelen uit om taalachterstand tijdig weg te werken. Aan de Taalscreening is ook een extra budget van € 12 miljoen per jaar verbonden waarmee de kleuterscholen bijkomend inzetten op taalondersteuning. Daarbovenop krijgen alle scholen waar de helft van de leerlingen (of nog meer) een andere thuistaal hebben vanaf dit schooljaar € 20 miljoen extra per jaar om in te zetten op meer Nederlands. In Limburg gaat het om 30 scholen die extra middelen krijgen om bijvoorbeeld meer personeel aan te trekken, extra lesuren Nederlands in te richten of bijvoorbeeld samen te werken met begeleidingsdiensten of andere organisaties.

Ketnet

“De scholen in Limburg zetten alle zeilen bij, maar we hebben ook de ouders nodig”, zegt Weyts. “We mogen van ouders striktere engagementen verwachten om hun kinderen ook na schooltijd in contact te brengen met Nederlands. Al is het maar de TV op Ketnet zetten, met je kind naar een Vlaamse bibliotheek gaan of inschrijven in een Nederlandstalige sportclub. Zo geef je oneindig veel meer kansen aan je zoon of dochter. Het is ook cruciaal voor de rest van de klas, want als pakweg een kwart van de klas weinig Nederlands begrijpt, is dat nefast voor iedereen”.

Beeld © rdc