Het kunstwerk ‘Het Verval’ van Tom Herck is vorige nacht fameus besmeurd met witte verf. De kunstenaar blijft er zelf rustig bij. De daders zijn spoorloos.
“Terugdenkend aan zeven jaar geleden, herinner ik me hoe dit werk werd gecensureerd door de toenmalige burgemeester (Veerle Heeren, cd&v, red.) in 2016”, reageert kunstenaar Tom Herck. “Het is opvallend hoe de maatschappelijke perceptie is verschoven sinds die tijd. In 2018 werd het werk bekroond in het Europese Parlement, en vorig jaar, in 2023, schitterde het zelfs op een billboard van bijna 2000 vierkante meter op Times Square in New York”, aldus Herck.
De Truiense kunstenaar stelt vast dat groeperingen en ‘activisten’ vaker kunstwerken bekladden in musea, of dat standbeelden zonder enige context uit het straatbeeld verdwijnen als gevolg van de opkomst van cancel culture. “Mijn werk ‘Het verval’ blijft krachtig omdat het ons confronteert met deze problematiek en ons eraan herinnert dat het verleden zich herhaalt. Het begint met het ongevraagd veranderen van termen en woorden, het aanpassen en censureren van boeken en films, en uiteindelijk zelfs het aanvallen en vandaliseren van beeldende kunst. Dit alles leidt tot een polariserende en dictatoriale maatschappij. Met de tijd wordt de relevantie van dit werk alleen maar groter, als een waarschuwing tegen de voortdurende erosie van vrijheid en nuance in onze samenleving”, besluit Herck.
Beelden © TH