Na de recente sluikstort in Terbiest is het nu ook raak in Groot-Gelmen. Daar werd een enorme berg afval achtergelaten langs een landelijke weg. Het betreft vooral hout en afval van afbraakwerken.

  • Foto © MC

In Groot-Gelmen, een deelgemeente van Sint-Truiden, is een grote hoeveelheid afval gedumpt in het openbaar domein. Het gaat om een omvangrijk sluikstort, bestaande uit huisvuil, bouwafval en andere rommel. De stortplaats ligt langs een landelijke weg, niet ver van bewoonde zones, en zorgt voor verontwaardiging in de buurt. Deze nieuwe sluikstort komt amper een week nadat in de buurt van Terbiest, langs de Melsterbeek, eveneens een grote hoeveelheid afval werd achtergelaten. Dat dossier leidde toen al tot een onderzoek van de lokale politie om de daders op te sporen.

Kleine pakkans

Alles wijst erop dat de storters bewust afgelegen locaties uitkiezen, waar de kans op betrapping kleiner is. De omvang van het afval in Groot-Gelmen is redelijk indrukwelkkend. “Dit gaat niet over een paar zakken huisvuil, maar over een hele vracht. Mensen doen alsof het openbaar domein hun persoonlijke containerpark is, iets wat we hier niet begrijpen,” klinkt het in de buurt. Sluikstorten is niet alleen strafbaar, maar brengt ook aanzienlijke opruimkosten en milieuschade met zich mee.