De leerlingen van GO! Basisschool Wilderen hebben een opmerkelijke prestatie neergezet tijdens de jaarlijkse Bebat-inzamelactie. Samen verzamelden ze meer dan vijf ton lege batterijen, goed voor een totaal van 5.302,93 kilogram. De overwinning ging overtuigend naar klas L4, die als beloning vandaag mocht aanschuiven voor een frietfeest.

  • Foto’s © BS Wilderen

Met de actie wilde de school haar leerlingen bewust maken van het belang van recyclage en een zorgzame omgang met het milieu. De opbrengst overtrof alle verwachtingen: duizenden kilo’s lege batterijen werden ingezameld en krijgen nu een correcte verwerking in plaats van op de afvalberg te belanden. Het vierde leerjaar van meester Karel speelde daarin een hoofdrol. De klas bracht alleen al 2.153,69 kilogram batterijen bijeen, wat neerkomt op gemiddeld bijna 98 kilogram per leerling. Daarmee liet L4 de andere klassen ruim achter zich. Ook de derde kleuterklas en klas G2 leverden sterke prestaties met respectievelijk 1.052,08 kilogram en 657,45 kilogram, maar zij moesten uiteindelijk hun meerdere erkennen in het vierde leerjaar.

Frietjes!

Volgens meester Karel was de strijd om de overwinning bijzonder spannend. “Het is een nek-aan-nekrace geweest met de juf van de 3e kleuterklas en de tussenklas. Uiteindelijk hebben de beste gewonnen: het 4e leerjaar”, lacht hij. Het oudercomité beloont de winnende klas met een bezoek aan Friethuisje Eddy. “We zijn ontzettend trots op de inzet van al onze leerlingen”, zegt een vertegenwoordiger van het oudercomité. “Het is hartverwarmend om te zien hoe gemotiveerd ze waren om samen dit resultaat neer te zetten. Met deze prijs willen we klas L4 extra in het zonnetje zetten.” Intussen smullen de leerlingen van hun frietjes met mayonaise. Binnen de klas van meester Karel sprong vooral leerling Delfine in het oog. Zij verzamelde op eigen initiatief ongeveer 1.000 kilogram batterijen en kreeg van haar klasgenoten de bijnaam “koningin van de batterijen”.

De school bedankt intussen alle ouders, buren en sympathisanten die batterijen binnenbrachten en zo mee hielpen om van de actie een groot succes te maken. Dankzij hun inzet werd een recordhoeveelheid batterijen ingezameld en kreeg recyclage op een positieve manier aandacht bij jong en oud.