Vijftig studenten van de Lerarenopleiding Kleuteronderwijs van Hogeschool UCLL in Diepenbeek hebben op eigen initiatief het eerste UCLL-krokuskamp voor kleuters georganiseerd. Tachtig 2,5- tot 6-jarigen kunnen drie dagen speelse en spannende avonturen beleven in de wereld van kunst, wetenschap en techniek. “Ik heb vanmorgen met mijn groepje kleuters een ruimtetelescoop gebouwd. Heerlijk”, vertelt studente Lisa Bach. “Zowel voor de kids als voor mezelf een hele ervaring!”

Het allereerste kleuterkrokuskamp van de UCLL Lerarenopleiding verloopt in twee groepen: de jonge kleuters, van 2,5 tot 3 jaar en de oudere kleuters tot 6 jaar. Vijftig studenten verkennen met hen de wereld van creativiteit, dans en kunst in ateliers. Danser Kai en kunstenaars Gio & Romeo ondersteunen het initiatief, dat overigens helemaal van de studenten zelf kwam. Studente Lisa Bach uit het derde jaar Lerarenopleiding Kleuteronderwijs verduidelijkt: “De kleuters kunnen naar hartelust experimenteren en op ontdekking gaan. We laten hen heel toegankelijk kennismaken met kunst, wetenschap en techniek. Ik was heel erg benieuwd naar hun reactie op onze activiteiten… Supertof dat ze zo enthousiast zijn!”

Samen met haar medestudenten stak Lisa veel tijd in de voorbereiding. “Sinds oktober zijn we bezig met de uitwerking van het kleuterkamp. Er komt dan ook heel wat bij kijken: van activiteiten bedenken tot meubilair op kleutermaat regelen. Maar het is natuurlijk heel leuk om je in te leven in de wereld van kleuters én om je medestudenten aan het werk te zien. Een stage is individueel, maar voor dit kamp kunnen we echt samenwerken. We hebben alvast heel wat plezier beleefd aan het uitwerken van de verschillende activiteiten. De kleutergraffiti springt er voor mij uit, net als een ruimtetelescoop in elkaar knutselen.”

   Studente Lisa Bach: “De kleuters zijn heel enthousiast, en dat doet me goed!”

Bert Maes, communicatieverantwoordelijke van de Lerarenopleiding aan UCLL, vult aan: “Het kleuterkrokuskamp was een idee van de studenten kleuteronderwijs zelf, die vervolgens heel gedreven en met ondersteuning van hun docenten aan de slag zijn gegaan. Het is een belangrijke leeractiviteit voor de studenten, want leraar word je samen en al doende, niet achter een laptop. Je leert het meest en je groeit het meest als persoon dankzij uitdagende en concrete praktijksituaties, door zelf en met anderen innovatieve acties te mogen ontwikkelen. Met dit allereerste kleuterkrokuskamp tonen onze studenten dat zij alle verschillende aspecten van het lerarenberoep meester zijn.”