Ongeveer 400 snacks werden onderzocht door Testaankoop op de informatie over voedingswaarde die op de verpakking van koeken staat. Negen van de tien producten blijken te veel vetten en/of suikers te bevatten. Volgens testaankoop is het dan ook hoog tijd dat er een gezondheidslabel op alle voedingsproducten komt. Zo weet iedereen wat wel of niet gezond is.
Testaankoop pleit dus voor het invoeren van De Nutri-Score.
De Nutri-Score is een eenvoudig visueel hulpmiddel waarmee je in een oogopslag de voedingswaarde van een product kunt aflezen. Het label bestaat uit vijf letters, van A (hoogste score) tot E (laagste score). Daarbovenop worden aan deze letters ook nog kleuren gekoppeld, dat varieert van groen (beste) tot rood (slechtste). Het label baseert zich op de aanwezigheid van positieve elementen zoals; vezels, proteïnen, fruit, noten en negatieve zoals; kilocalorieën, verzadigde vetzuren, suikers en zout.
Onlangs overtuigde Testaankoop de supermarkten, fabrikanten en de overheid ervan dat deze Nutri-Score zou worden ingevoerd. Het ministerie van Volksgezondheid stelt de voedingssector voor om het label op vrijwillige basis te gebruiken.
Enkele supermarkten zoals Delhaize, Colruyt en Intermarché zijn al begonnen met het label op sommige van hun producten te zetten, ook keten Carrefour gaat in de toekomst hetzelfde doen. De fabrikanten McCain en Danone gebruiken het label ook op enkele producten.
Testaankoop vindt dat de Nutri-Score als enige label op alle voedingsproducten moet worden gezet, zo maakt het het meest duidelijk voor de consument. Ze doen daarom een grote oproep naar de voedingssector toe om het label in elk bedrijf in te voeren. Toch willen sommige multinationals – zoals Nestlé, Coca-Cola, Unilever en Mondelez – niets weten van de Nutri-Score, volgens testaankoop komen ze met een minder duidelijk alternatief.
Als de Nutri-Score door de overheid wordt verplicht op alle voedingsproducten, ook op de snacks voor kinderen, kan dit slecht uitdraaien voor de vele verpakkingen met figuurtjes uit bekende kinderfilms en -programma’s. Deze hebben maar één doel en dat is kinderen aantrekken. Maar de meeste van deze aantrekkelijke verpakkingen, op enkele na, hebben een slechte Nutri-Score volgens de test van Testaankoop.