Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft een omgevingsvergunning aangevraagd om de RECORE-site te verbinden met de Sint-Truidersteenweg (N80) en de Prins-Bisschopssingel (R71). Deze nieuwe verbinding moet de bereikbaarheid van de vernieuwde bedrijvencampus verbeteren en de verkeersstromen in de omgeving optimaliseren. Het openbaar onderzoek naar de plannen loopt nog tot en met 31 januari 2025.
Sinds 2023 onderzoekt AWV hoe het toekomstige bedrijventerrein, gelegen nabij de op- en afrit Hasselt-Zuid, het beste kan worden geïntegreerd in de bestaande verkeersinfrastructuur. De herontwikkeling van de RECORE-site brengt extra verkeer met zich mee. “Ons ontwerp richt zich op een veilige en vlotte verkeersdoorstroming voor alle weggebruikers, inclusief fietsers,” aldus AWV. Uitgaand verkeer van de bedrijvensite wordt via de Sint-Truidersteenweg geleid. Vanaf hier kunnen voertuigen in alle richtingen rijden. Het bestaande dubbelrichtingsfietspad langs de Sint-Truidersteenweg wordt verbreed tot drie meter en gescheiden van de rijbaan door een groenstrook. Om de doorstroming te verbeteren, wordt bovendien een tweede rijstrook verlengd voor voertuigen die rechtsaf slaan naar de Prins-Bisschopssingel. De bedrijvencampus is enkel toegankelijk via een nieuwe afslagstrook op de Prins-Bisschopssingel, komende vanaf de Luikersteenweg. Het verkeer bereikt de site via een zogenaamde ‘halve ovonde’. Uitgaand verkeer wordt zoveel mogelijk via de Sint-Truidersteenweg geleid, maar het blijft ook mogelijk om via een ventweg richting het crematorium te rijden.
Fiets- en voetgangersvriendelijk
De Helstraat wordt omgevormd tot een fietsstraat waar fietsers voorrang krijgen. Het fietspad passeert de halve ovonde met veilige oversteekplaatsen en voldoende opstelruimte, zodat fietsers slechts één rijstrook tegelijk hoeven over te steken. Richting het spoor komt een nieuw dubbelrichtingsfietspad dat gescheiden wordt van de rijbaan. Langs de Helstraat blijft de bestaande bomenrij zoveel mogelijk behouden, en woningen blijven toegankelijk via de huidige inritten.
Bezwaar?
Belanghebbenden kunnen reageren op de aanvraag van de omgevingsvergunning en bezwaren indienen via het Omgevingsloket of schriftelijk bij het stadsbestuur van Hasselt. Op woensdag 8 januari 2025 organiseert AWV een infostand in The Lounge op de RECORE-site, waar het projectteam vragen zal beantwoorden en plannen ter inzage liggen. Met deze plannen wil AWV de mobiliteitsuitdagingen aanpakken die ontstaan door de herontwikkeling van de RECORE-site, en tegelijkertijd rekening houden met alle weggebruikers en de leefbaarheid in de omgeving.