Na jaren van werken is het zover: de vernieuwing van de Maastrichtersteenweg (N79) in Tongeren-Borgloon is afgerond. Over een traject van twee kilometer – van de spoorwegbrug aan de Jaminéstraat tot net voorbij de Eerste-Meistraat – onderging de steenweg een ingrijpende metamorfose. De werken, uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), in samenwerking met de stad Tongeren-Borgloon en Fluvius, zetten volop in op veilige mobiliteit, aangenamer wonen en duurzaamheid.
De oude, smalle fietspaden die vlak naast de rijweg lagen, zijn vervangen door bredere en veiligere exemplaren. In de bebouwde kom zijn de nieuwe fietspaden verhoogd aangelegd, terwijl er buiten de bebouwing groene bermen tussen het fietspad en de rijweg zorgen voor extra veiligheid. “Deze ingrijpende werken zorgen voor een duidelijke meerwaarde voor onze stad,” benadrukt burgemeester Jo Feytons. “Meer groen, comfortabele voet- en fietspaden én aandacht voor duurzaamheid: we zetten een grote stap vooruit.”
Ook het straatbeeld kreeg een verfrissing. In totaal werden 14 bomen aangeplant, waaronder 12 haagbeuken buiten de bebouwde kom en twee sierbomen vlakbij het station. De stad financierde ook de vernieuwing van de voetpaden, die op sommige plaatsen parkeerplaatsen vervingen zonder de bereikbaarheid in het gedrang te brengen. Bovendien werden de bushaltes toegankelijker gemaakt. Ook ondergronds werd hard gewerkt. Fluvius legde een gescheiden rioleringsstelsel aan, waarbij afval- en regenwater apart worden afgevoerd. Dit is niet alleen milieuvriendelijker, het zorgt ook voor minder wateroverlast en een efficiëntere zuivering van afvalwater. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Annick De Ridder, noemt de werken een succes. “Grote infrastructuurwerken zoals deze vragen tijd, zeker met beperkte werkruimte. Maar het resultaat mag er zijn: veiliger fietsen, aangenamer wonen en een duurzamer rioleringsstelsel. Een geslaagde vernieuwing!”
Werken in de regio gaan verder
Hoewel de werken aan de Maastrichtersteenweg afgerond zijn, staat de regio niet stil. Sinds 7 april zijn de werken gestart aan een nieuwe spoorwegtunnel in het kader van de toekomstige Zuidoostelijke Omleidingsweg. Die moet de N79 verbinden met de industriezone Overhaem en de Luikersteenweg (N20), en zo het zware verkeer uit het centrum weren. Ook de plannen voor de Noordoostelijke Omleidingsweg richting Riemst worden achter de schermen voorbereid.
Frietjes
Om de buurtbewoners te bedanken voor hun geduld, organiseerde het AWV een feestelijke afsluiter: een frietkraam voor de buurt. Zo’n 500 bewoners kwamen samen met zicht op de nieuwe werf genieten van een portie frietjes. Een smakelijke afsluiter van een geslaagd project.