ORDINGEN, 17 april 2025 – Op 21-jarige leeftijd heeft Thyrsa Eertmans zich in sneltempo opgewerkt tot een bekende naam in de Belgische rallywereld. De jonge pilote uit Ordingen rijdt niet alleen met stijl en lef, ze is ook vastberaden om van rally haar beroep te maken. “Mijn droom is het wereldkampioenschap. Daar werk ik naar toe”, zegt ze met een fonkeling in haar ogen.
- Rudi De Cock
- Foto’s © rdc / te / racb
Thyrsa’s passie voor racen kreeg ze met de paplepel mee. Haar vader Wim koestert al van in zijn jeugd een passie voor auto’s en eraan bouwen. Hij nam zijn dochter mee naar rally’s en Thyrsa is beginnen racen in de karting. Op haar achttiende stapte ze over naar rally. Drie jaar later is het duidelijk: dit is geen hobby meer, maar een levensmissie. “Ja, ik heb wel de smaak te pakken,” lacht ze. “Ik durf wel zeggen dat ik er echt van geniet. Rally is gewoon mijn ding.”
Met vader Wim in de studio van Trudo FM, herinneringen ophalend over hoe het allemaal is begonnen. “Zelf bouwde ik graag aan auto’s en nam Thyrsa mee naar wedstrijden. De vonk is blijkbaar ook bij haar helemaal overgeslagen.”
Thyrsa stapelde de overwinningen op met haar Renault Clio II RS. En dat smaakte naar meer. Haar huidige bolide is een Renault Clio Rally5, waarmee ze in de RC5-categorie uitkomt. De overstap van haar vorige racewagen naar de modernere Clio V vroeg wel enige aanpassing. “Vooral de turbo is anders. Vroeger moest ik de motor hoog in toeren jagen, nu hoeft dat niet meer. Dat vraagt een heel andere rijstijl.”
Thyrsa en Justine of hoe Limburg en West-Vlaanderen zich verbinden met elkaar in de rallysport. “We trainen elke week in Heverlee en slaan geen week over. De klik is er.”
Dat Thyrsa haar sport serieus neemt, blijkt ook uit haar teamwerking. Sinds januari vormt ze een duo met copilote Justine De Meestere, afkomstig uit Sint-Eloois-Winkel, gelegen in het verre West-Vlaanderen. “We hebben elkaar leren kennen tijdens de selectie van de RSCB,” legt Thyrsa uit. “Justine was daar co-piloot. We komen erg goed overeen, de klik is er en nu werken we samen.” Of de afstand tussen Limburg en West-Vlaanderen geen belemmering vormt? “Elke dinsdag zien we elkaar in Heverlee voor een fysieke training met het team. Dat is gewoon leuk. Dan kunnen we fitnessen, bijbabbelen en eventueel een debriefing doen.” Dat er weleens wat West-Vlaams in de cockpit doorsijpelt? “Ja, dat gebeurt wel eens. Maar ze doet haar best om duidelijk te zijn, en het is geen plat-plat dialect, dus dat lukt wel (lacht).”
Kusje
2025 begon met een belangrijke test: de Legend Boucles de Bastogne, waar Thyrsa als nulwagen reed. Die maakt de baan vrij en controleert op obstakels voor de wedstrijd begint. “Het doel was om kilometers te maken, het nieuwe team te leren kennen, en vooral: de samenwerking met Justine op punt stellen. Je moet een gevoel krijgen met elkaar in de wagen.” Intussen neemt Thyrsa met haar Clio deel aan diverse rally’s in België, waaronder de Rally van Haspengouw. Die leverde een bitterzoet resultaat op: “We reden lange tijd in tweede positie, maar er was bijzonder veel modder én aquaplanning op de baantjes en zo zijn we in een bocht van de baan gegleden en hebben we de appelboompjes een kusje gegeven. Daardoor zakten we naar een derde plaats. Dat was ne zure want in die tweede positie wisten we mooi de leider bij te houden. Dus tweede of eerste was natuurlijk mooier geweest.”
Europese dromen
Naast haar Belgische programma maakt Thyrsa dit jaar ook haar debuut op Europees niveau in de Opel Electric Rally Cup. “Ik rijd dit jaar voor Opel Belgium. We doen mee met de Opel Corsa Electric. Dat is de enige rallycompetitie wereldwijd met volledig elektrische wagens.” De kalender oogt indrukwekkend voor Thyrsa met haar Corsa: wedstrijden in Duitsland, Nederland, Frankrijk en een afsluiter bij de WRC Central European Rally. “Dat wordt echt een ervaring. En het is mooi meegenomen voor mijn doel: ooit in de WRC uitkomen.” Het wereldkampioenschap (WRC) rally, internationaal bekend als het FIA World Rally Championship, is een jaarlijks kampioenschap in de rallysport, georganiseerd door de overkoepelende Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), dat zich afspeelt op vijf verschillende continenten. In dit kampioenschap strijden de beste rallyrijders van de wereld met elkaar om de wereldtitel.
Ambitie
Naast haar carrière in de rallysport, studeert Thyrsa ook nog. Al is de focus duidelijk verschoven: “Studies hebben een tweede plaats gekregen. Rally staat op één. Maar ik zal mijn diploma wel halen, op het gemakje.” Hoewel ze nuchter blijft over haar ambities, durft Thyrsa te dromen. “De droom is WRC, ja. Maar we gaan stap per stap. Eerst Rally 5, dan hopelijk WRC 3, en zo verder. WRC is echt de ultiemde droom: rally’s in Japan, in Amerika, overal.” Met haar voet stevig op het gaspedaal en het hoofd koel op de schouders, lijkt Thyrsa Eertmans goed op weg. Eind april start haar Europese avontuur in het Duitse Soelingen, met de eerste manche van de Opel Electric Cup. Daarna volgen rally’s in Bocholt, Nederland en Frankrijk. Thyrsa en Justine rijden de komende maanden maar liefst 7 internationale evenementen in Duitsland, Nederland en Frankrijk, met de Central European Rally in oktober als grote seizoensfinale. “Het wordt druk, maar ik kijk er keihard naar uit,” besluit Thyrsa. “We gaan ervoor. Dit is mijn passie. Dit is mijn leven.”