Nog nooit regende het zo veel klachten over Telenet, maar de prijzen gaan wel met 6 procent omhoog. “Dit zijn straffe omstandigheden”, zegt ombudsman Luc Tuerlinckx. “Als gedupeerde heb je recht op een schadevergoeding.” Ook Zuid-Limburg lijkt goed getroffen door de miserie, zo lezen we af uit vele reacties van lezers.

De overstap naar een nieuw softwareplatform leidt al maanden tot problemen bij Telenet. Elke dag zijn er meer klanten de dupe van. Uit navraag van De Standaard bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie blijkt dat na de eerste vier maanden van dit jaar de teller al stond op 1.785 nieuwe dossiers tegen ­Telenet. Dat zijn er gemiddeld 15 per dag. Ver­geleken met dezelfde periode vorig jaar is dat bijna een verdrievoudiging. Ombudsman Luc Tuerlinckx trekt daarom aan de alarmbel: “Sinds de ­beginjaren van Telenet heb ik dit enorme aantal klachten niet meer meegemaakt. En wij zien maar het topje van de ijsberg.”

De klachten zijn erg uiteenlopend, en zijn zowel administratief als ­technisch. Ze gaan over nieuwe ­decoders of modems waarvan de activering wekenlang op zich laat wachten, verhuisaan­vragen die niet worden verwerkt, e-mail­accounts die plots niet meer ­werken, lopende contracten die ondanks herhaaldelijke aanvragen niet worden stopgezet en openstaande tegoeden aan klanten die pas na maanden worden ­terugbetaald. Zo’n 40 klanten die recht hebben op een sociaal ­tarief trokken naar de ombudsman omdat Telenet hen plots het volle pond aanrekende.