Het Limburgse aircobedrijf kolu creëerde in samenwerking met productiehuis AKA De Mensen en Partout., een story research bureau dat verhalen betekenis geeft, een erotische spot. Die gedurfde manier van communiceren om een product zoals airco’s in een sexy jasje te steken, kon kolu wel smaken.
Hoewel we tijdens Valentijn nog geteisterd zullen worden door de winterse kou heeft kolu de tropische zomermaanden al in het vooruitzicht. Je kent het waarschijnlijk wel, hete lichamen die elkaar sensueel ophitsen op een zwoele zomeravond. Zoute zweetdruppels banen hun weg naar het oververhitte lijf van je partner. In de juiste setting klinkt dat misschien heel erg wild, maar in de realiteit gaat het er vaak anders aan toe. Elk briesje ontbreekt en stiekem zou je liever in een ijsbad springen dan te liggen puffen tijdens een hittegolf. “Gedaan met kreunen onder de hitte!”, denkt kolu en dat mag je best letterlijk nemen.
Het ondernemerskoppel Wesley Polling (33) en Jolien Bruyninckx (30) onderscheidt zich maar al te graag van de massa en doet dat met een gewaagde video: “In de loop van zomer 2021 zijn we met productiehuis AKA De Mensen en story research bureau Partout. rond de tafel gaan zitten om ‘de grenzen van communicatie’ af te tasten.”, vertelt Jolien Bruyninckx, Chief Marketing Officer, “Traditionele advertising op social media wint nog altijd aan terrein, maar laten we eerlijk zijn: een foto van een airco met het bedrijfslogo erop maakt je niet echt nat.”
Unieke manier van communiceren
Bovendien focust deze spot niet zozeer op technische usp’s, maar eerder op de unieke manier van communicatie en seks in tijden van #MeToo. Nog nooit eerder zag je een bedrijf zo ver gaan in hun communicatie, maar bij kolu hebben ze geen schrik om het over een andere boeg te gooien. En dat blijkt zelfs een understatement te zijn want na talloze seconden stijgt het schaamrood je naar de wangen.
Die opvallende intimiteit die kolu hier in de kijker plaatst, vergt dus ook wel enige professionaliteit en maturiteit op set. Net daarom deden ze er alles aan om een vertrouwd en veilig gevoel te creëren. Dat vertelt ook Frederike Migom, regisseur van de spot: “We hebben de omgeving heel bewust veilig gemaakt. Een intimiteitscoördinator communiceerde steeds met de acteurs, omdat ik als regisseur vooral met de technische dingen bezig ben. In een context als deze is het belangrijk dat er meteen aan de alarmbel kan worden getrokken indien iets niet goed voelt. Dat was een must. Niet alleen voor mij, maar vooral ook voor kolu.”
Over kolu
Je vraagt je misschien af waarom kolu de bewuste keuze maakt om op deze manier aan marketing te doen. Wesley heeft daar zo zijn redenen voor. Door de coronapandemie slankten zijn freelance opdrachten af en besloot hij zijn laatste budget te investeren in een aantal online airco leads. Met de ambitie om het beter te doen dan de vaak vastgeroeste bouwbedrijven slaagde hij erin om na enkele maanden twee filialen te openen. “Mijn mindset als mens en ondernemer heb ik getracht te verwerken in het kolu-DNA. We willen voortdurend de huidige status quo uitdagen, inzetten op innovatie en een mooie flow in de customer journey. Een uitdagende spot hoort daar dus zeker bij!”
kolu Limburg : Haverenbosstraat 40, 3570 Alken
011 36 10 05
info@kolu.be
https://kolu.be/
En de stomende reclamespot vind je hier
https://noodaanafkoeling.kolu.be