Op basisschool Ondersteboven trokken de leerlingen, gewapend met netjes, loeppotjes en zoekkaarten, hun speelplaats binnenstebuiten. Wat blijkt? Het schooldomein is een echte oase voor diertjes en planten. De leerlingen vonden er op 20 minuten tijd 96 dier- en plantensoorten, waaronder de boskrekel, de beemdkroon, de muizenoor en de waterranonkel.

Karel Coenen, MOS (Milieu Op School)-begeleider steekt van wal: “Deze speelplaats illustreert dat een groen schooldomein goed is voor de plaatselijke natuur, want diertjes en planten vinden hier hun plek. Maar dat is lang niet alles. Zo’n natuurlijk ingerichte speelplaats zet ook aan tot ravotten en stimuleert leerkrachten om vaker naar buiten te trekken met de leerlingen, om er te leren in, met, en van de natuur. Het is dus dé plek om aan natuurRijk leren te doen.”

Maar liefst 55 Limburgse scholen kregen een subsidie én begeleiding op maat. Sinds 2018 ondersteunt het Provinciaal Natuurcentrum Limburgse scholen die hun speelplaats groener en natuurlijker willen maken. Scholen die gebruik maken van de subsidie krijgen financiële hulp en intensieve begeleiding. Al 55 Limburgse scholen maakten gebruik van deze subsidiemogelijkheid. In 2021 maakte de provincie 245 881,57 euro vrij hiervoor.“We weten dat kinderen en jongeren rustiger, sociaalvaardiger en gelukkiger zijn in een groene omgeving. Daarom investeren we met het Provinciaal Natuurcentrum in natuurlijke schooldomeinen waar leerlingen op een ervaringsgerichte manier kunnen spelen, leren en ontdekken. Bovenop de financiële middelen zetten onze MOS-begeleiders hun expertise in om de schoolteams te begeleiden. Zo leren de scholen ook hoe ze hun groene speelplaats op een educatieve manier kunnen benutten.”, aldus Bert Lambrechts, gedeputeerde van Milieu en Natuur.

Minder ruzie

Ook basisschool Ondersteboven van Leopoldsburg maakte gebruik van deze provinciale subsidie. De leerlingen genieten voortaan van een speelplaats met een speelbosje met klimbomen, een poel, een bijzondere buitenklas, een natuurspeelkeukentje en een speelheuvel. In totaal onthardde de school een oppervlakte van meer dan 1 000 m². Voor directeur Elly Huysmans, directeur van de methodeschool, is dit een geslaagd project. “We zijn dankbaar en fier dat we de werken grotendeels hebben kunnen uitvoeren met ons eigen team, onze leerlingen én ouders. Zo konden we de kosten drukken en is de waardering des te groter. Onze groenontwerper Kris Schurmans heeft ons daarin fijn begeleid. We merkten al snel dat er minder ruzie is op onze groene speelplaats en dat er een ander spel ontstaat bij de kinderen, zoals kampen bouwen. We genieten dus volop!”