SINT-TRUIDEN – Pendelaars die maandagochtend vanuit Haspengouw naar Brussel trekken, mogen zich opmaken voor een zware ochtendspits. Door een staking bij het spoor én de gelijktijdige start van ingrijpende wegenwerken op de E40 ter hoogte van Bertem dreigt een verkeersinfarct.
De spoorstaking doet het treinaanbod slinken tot wellicht twee van de drie IC-treinen tussen Limburg en Brussel. Dat deelt de NMBS-woordvoerder mee. Enkele vakbonden bij het spoor gaan niet akkoord met de beslissing van de regering om de pensioenleeftijd op te trekken voor het spoorpersoneel. De staking valt erg ongelukkig samen met de opstart van werken aan een nieuwe boogbrug over de E40 in Bertem. Daar start het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf maandag 24 februari met de sanering van asbest, wat meteen voor zware verkeershinder zal zorgen. Het verkeer zal er immers aan een lage snelheid over vier versmalde rijstroken moeten. De combinatie van beide mobiliteitsproblemen bij trein en autostrade, doet treingebruikers en automobilisten het ergste vrezen. Wie de wagen op stal wil laten, zal te maken krijgen met een beperkte keuze aan treinen die wellicht goed gevuld zullen zijn. En treingebruikers die de wagen willen nemen staan sowieso in de file op de E40. Naast de staking van maandag werd ook een bijkomende treinstaking van maar liefst 29 dagen aangekondigd.
Werken op de E40: snelheidsbeperkingen en minder rijstroken
Een en ander zal onvermijdelijk leiden tot extra drukte op de E40 richting Brussel, waar er de komende maanden ter hoogte van Bertem gewerkt wordt. Automobilisten moeten er rekening houden met ernstige verkeershinder. Vanaf maandag zullen er richting Brussel vier versmalde rijstroken beschikbaar zijn, en geldt er een snelheidsbeperking van 70 km/u. Richting Luik wordt de capaciteit van vier naar drie rijstroken teruggebracht, eveneens met een snelheidsbeperking van 70 km/u. Het Vlaams Verkeerscentrum waarschuwt dat de ochtendspits richting Brussel de eerste dagen aanzienlijk zwaarder zal zijn dan normaal, met lange wachtrijen als gevolg. Ook de avondspits richting Luik zal door de vermindering van rijstroken extra fileleed veroorzaken. Pendelaars uit Haspengouw lijken dus voor een moeilijke keuze te staan: ofwel lange wachtrijen op de E40 trotseren, ofwel een druk bezette trein proberen te nemen.