Vanaf 1 juli 2025 voeren de gefusioneerde steden Tongeren en Borgloon één uniform politiereglement en belastingreglement in voor de tijdelijke inname van het openbaar domein. Deze hervorming maakt het voor inwoners, verenigingen, handelaars en aannemers een stuk eenvoudiger en transparanter om werken of activiteiten op het openbaar domein aan te vragen.
Verenigingen en ondernemers met leuke initiatieven zullen in de toekomst maar één aanvraagmodule moeten indienen voor het volledige grondgebied van Tongeren-Borgloon. De aanvraagtermijnen worden duidelijk omschreven en zijn afhankelijk van de duur en aard van de inname. Er gelden voortaan uniforme regels rond infobrieven aan buurtbewoners, signalisatie en het gebruik van verplichte werfdoeken in centrumzones. Er moeten natuurlijk wat centjes op tafel worden gelegd, maar er zullen duidelijke en haalbare tarieven per vierkante meter per dag in het vooruitzicht worden gesteld.
“Met deze hervorming zorgen we voor meer duidelijkheid en minder administratieve rompslomp”, vertelt burgemeester Jo Feytons. “Onze inwoners, aannemers en handelaars zullen genieten van efficiënte, transparante en klantgerichte dienstverlening.” Schepen Eddy Manet van Mobiliteit vult aan: “Eén duidelijke aanvraagprocedure voor het volledige grondgebied van Tongeren-Borgloon betekent een grote stap vooruit. Dit vereenvoudigt niet alleen het werk voor wie een inname aanvraagt, maar zorgt ook voor een beter overzicht en een veiligere organisatie van het openbaar domein.”
Praktisch
Wie vanaf 1 juli een aanvraag wil indienen, kan terecht op de website van Stad Tongeren-Borgloon of contact opnemen met de dienst Mobiliteit.
📧 mobiliteit@tongerenborgloon.be
📞 012 80 00 35