Het treinverkeer vanuit Hasselt richting Sint-Truiden ging tijdens de avondspits op dinsdagavond helemaal de mist in. De trein van 16.59 uur en die van 17.25 uur kwamen respectievelijk 59 en 41 minuten later aan. De NMBS gaf geen verklaring voor het débâcle. Het zou kunnen gaan om veel ziektemeldingen bij het spoorpersoneel, werkzaamheden, spoorlopers of kabeldiefstallen,…iedereen heeft er het raden naar.
Lag het aan problemen op een andere lijn, zoals de schade van een bovenleiding op een andere lijn Tongeren – Liers? Zijn het de werkzaamheden die bezig zijn? Of lag het aan het opvallend hoge aantal ziektemeldingen bij het spoorpersoneel? De reizigers hadden er het raden naar. Door niets te communiceren wisten de reizigers eveneens niet of ze al dan niet de bus moesten nemen. De meesten bleven zitten, en toen ze overstapten op de volgende trein vertrok de vorige alsnog. De reizigers werden dus in het ongewisse gelaten, en dat zorgde voor een hoop frustraties.
Eerder op de dag werd het treinverkeer onderbroken op de lijn Hasselt – Luik-Guillemins – Verviers-Centraal tussen Tongeren en Liers. “Tussen Hasselt en Luik-Guillemins kan je ook via Landen reizen”, klonk het. Maar die lijn Hasselt-Landen, met haltes in Alken en Sint-Truiden lag om 17 uur ook plat. Het ziet er naar uit dat de problemen op deze twee verschillende lijnen massa’s mensen letterlijk in de kou hebben gezet. Bovendien kan je pas een vergoeding vragen voor het leed vanaf een trein 60 minuten vertraging heeft, en de trein van 16.59 uur had…..59 minuten vertraging. De vertrek- en aankomsttijden van de treinen vanuit Hasselt naar Landen verliepen vanaf 20 uur terug normaal.