Appels en peren zijn 2 van de absolute paradepaardjes van het Belgisch fruitassortiment. Wereldwijd worden ze geroemd omwille van hun heerlijke smaak, prachtige looks,… Hoe is het echter gesteld met de kennis van binnenlandse consument omtrent deze lekker gezonde parels van eigen bodem? BelOrta nam de proef op de som in het allereerste “Grote Belgisch Appel- & Peeronderzoek. De opvallendste resultaten ontdek je hieronder
Dat zowel appels als peren een belangrijk onderdeel van onze fruitmand vormen mag niet verbazen. Al merken we wel duidelijke verschillen tussen beide producten. Eén derde van alle Belgen geeft aan meestal voor appels te kiezen wanneer ze nood hebben aan stuk fruit. Meer dan 9 op 10 Belgen verklaart dan ook appels lekker tot zeer lekker te vinden en 7 op 10 van de ondervraagden heeft steeds appels in huis. Bovendien is de liefde voor appels constant te noemen, met 70 percent van alle Belgen die het hele jaar rond appels eet. Ook peren belanden regelmatig in de snackdoos van de Belgische consument. Bijna 90 percent van alle respondenten geeft aan wel eens peren te eten, met als topperiode de herfstmaanden (meer dan 1 op 3 eet vooral peren in van oktober tot december). Meer dan 8 op 10 Belgen, tot slot, geeft aan peren lekker te vinden.
Hét ideale tussendoortje
Gevraagd naar de favoriete eetmomenten voor appels verklaart meer dan 9 op 10 Belgen appels regelmatig als tussendoortje te eten. De helft van alle respondenten eet dan weer af en toe appels bij het avondmaal. Opvallend is dat slechts 1 op 3 Belgen appels consumeert bij het ontbijt. Nochtans ben je met een appeltje bij de ochtendmaaltijd meteen vertrokken voor een dag vol energie. Betreffende peren merken we een gelijkaardige verdeling. 90 percent van alle Belgen eet peren als tussendoortje, de helft tijdens de middagpauze en 4 op 10 bij het ontbijt.
Rekening houdende met bovenstaande mag het niet verbazen dat appels en peren vooral als snack uit het vuistje geconsumeerd worden. Een tweede frequente culinaire toepassing van deze fruittoppers vind je in allerhand desserts, waaronder taarten, cakes, ijs, crumbles etc. Bijna 7 op 10 Belgen vindt appels bovendien nog steeds onmisbaar in rode koolgerechten.
Voorkeur voor binnenlandse soorten
7 op 10 van alle Belgen geeft aan zo veel mogelijk te kiezen voor Belgische appels en peren uit het binnenland. Het overgrote merendeel hieronder zegt bovendien nog meer op origine te letten sinds de uitbraak van de COVID-crisis. 15 percent van alle ondervraagden eet meer Belgische peren sinds de start van de Coronapandemie medio maart.
Ondanks alle goede wil ontbreekt het de Belgische consument niettemin vaak aan de nodige kennis om de juiste keuze te maken op de winkelvloer. 70 percent van alle Belgen weet dat de Jonagold appel in België geteeld wordt. Wat andere inlandse appels, waaronder de Boskoop en Elstar, betreft scoort de Belg echter veel lager, met minder dan 30 percent die correct het land van herkomst kunnen inschatten. 6 op 10 Belgen herkent de Conference peer als binnenlands product. Slechts 3 op 10 van alle respondenten herkennen eveneens de Belgische origine van Durondeau en Doyenné du Comice peren. Evenzeer opvallend is dat de herkenningsscores bij respondenten jonger dan 45 jaar duidelijker lager liggen in vergelijking met deze van respondenten boven 45 jaar.
BelOrta zet lokaal appel- en peerassortiment in de kijker met gloednieuwe campagne
Vandaag lanceren we een fonkelnieuwe campagne – gedreven door o.a. onze nieuwe radiospots, een grootschalige online actie en partnerships met enkele verbazend plezante merken uit eigen land – waarmee we het BelOrta hardfruitassortiment in de spotlights zetten. Benieuwd naar onze promotieacties, wedstrijden en nog veel meer? Volg onze online kanalen en mis geen enkel nieuwtje.
|