

Het idee om naar Scherpenheuvel te gaan kwam van mij. Ik wou er een soort dankbaarheid insteken, dank dat we het virus (toen) het hoofd konden bieden en dat ons gezin en familie en vrienden gespaard bleven…. maar ook een hart onder de riem voor de mensen die geleden hebben en dierbaren hebben verloren… maar ook hoop voor hen die getroffen waren en die hopelijk het virus overwinnen”, vertelt Ronny.
Vorig jaar eerste tocht
Met Marc vond hij iemand die meteen op de kar sprong en samen hebben ze deze tocht vorig jaar voorbereid. “Eerst wilden we op en af te voet, maar dat leek ons wat zwaar, dus besloten we naar ginder te wandelen en met de fiets terug te keren… 34 km naar ginder en 38 km terug, we waren pompaf”, aldus Ronny

En ondertussen kwamen er wat mensen bij… hun groepje ‘actievelingen’ staat op een 7-tal, maar ze worden vanuit de respectievelijke gezinnen en vriendengroepen toch goed opgevolgd. Wekelijks wandelen ze zo een 45 km : doorgaans 15 in de week op een avond en 25 tot 30 km in het weekend..
Tweede Dankbaarheidstocht
Dit jaar willen ze dus opnieuw een Dankbaarheidstocht doen, nummer 2 in de rij, op 25 april. Nu wél te voet op én af maar vertrek vanuit Zoutleeuw waardoor de totale afstand “doenbaar” is: 46 km. zWe vertrekken daar om 9u30 op de markt en momenteel zitten we aan een 15 deelnemers, allemaal wandelaars. De Referee Academy bekijkt nog of ze opnieuw mee kunnen. We gaan dit doen in bubbels van max 4 personen en ik ga dus iedereen met tussentijden laten vertrekken. Onderweg ga ik een “corona-wagen” rond laten rijden die alles wat in de gaten houdt. Het is wél de bedoeling dat iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheid neemt. Als een groep een voorgaande groep inhaalt, moet deze opnieuw de afstand groter laten worden. Safety first”, aldus Ronny.

Wafels en speculaas
“Daarnaast verkopen we nu ook wafels en speculaas: men kan deze gewoon bestellen via dewijzestappers@gmail.com of op één van de data op de foto, langsgaan in de Tramstraat. De kinderen kunnen daar een zelfgemaakte en ingekleurde tekening achterlaten en als ze 1 euro in het potje gooien, krijgen ze een verrassing… ook krijgen ze ter plaatse een kleine wandeling aangeboden. Ter plaatse kunnen er eveneens wafels en speculoos worden aangekocht.
En nu maar hopen dat De Wijze Stappers op 25 april goed weer hebben en dat ze de 46 km uitgewandeld krijgen
Inschrijven? Doen!
Oh ja, inschrijven hiervoor kan via https://forms.gle/PF9EcRQFHMBQ3Khm6
Men mag dan een mailtje terugverwachten met info. Het is ook mogelijk om alleen tot Scherpenheuvel te wandelen, maar dan moet men wel zorgen dat men terug geraakt in Zoutleeuw of thuis…
Onderweg zal er 1 punt op de heenweg en 1 punt op de terugweg staan voor een kleine versnapering, net als in Scherpenheuvel zelf. En uiteraard zal er een wagen op het parcours zitten (naast de corona-wagen) die in geval van nood kan aangesproken worden…




















