De paasvakantie is voorbij en dat betekent dus dat de studenten van het secundair onderwijs vanaf vandaag beginnen met aanlooplessen. Aanlooplessen betekenen dat studenten voor bepaalde vakken nieuwe leerstof aangeboden krijgen. Leraren komen dan later in de klas ook terug op die leerstof. Hoe ervaren studenten dit principe? Studente Humane wetenschappen vierde middelbaar SFC Berkenbos Hümeyra Konak beantwoordt enkele vragen over hoe studenten aanlooplessen ervaren.
20/04/20 – Feyza Ozcan

Vanaf vandaag moeten jullie 4 uur per dag voor school werken volgens het principe van aanlooplessen, wat is dit nu juist? “4 uur per dag werken voor school klopt, maar geen enkele leerkracht of school houdt er rekening mee dat per richting het aantal hoofdvakken verschilt. Dit zorgt er voor dat sommige leerlingen ook meer werk hebben en langer moeten werken dan andere wat best oneerlijk is. Er is ook weinig ontspanning, omdat je de hele tijd thuis moet blijven is het ook niet altijd even makkelijk om tot rust te komen. Het positieve is dat we alleen nieuwe leerstof krijgen voor de hoofdvakken en niet voor de bijvakken, maar dat betekent niet dat de bijvakken wegvallen. We krijgen wel taken die we moeten maken voor de bijvakken, maar die zijn niet zo belangrijk.”

Kleine veranderingen in routine zijn belangrijk
Hoe ziet zo een dag voor jou er nu uit? Hoe is het studeren vanuit thuis? “Mijn dag ziet er eigenlijk heel saai uit. Ik doe elke dag dezelfde dingen, waardoor ik na een tijdje mijn motivatie verlies. Dan stel ik ook taken uit en tegen het einde van de week heb ik dan heel veel werk en dat zorgt voor stress natuurlijk. Ik ben iemand die verandering nodig heeft en elke dag dezelfde dingen doen is wel heel lastig en moeilijk voor mij. Ik probeer te zorgen voor kleine veranderingen zoals bijvoorbeeld het veranderen van mijn studieruimte. Ik ga niet altijd op dezelfde plaats studeren: soms in de tuin, soms langs mijn vader, soms in de woonkamer,.. en dat helpt wel een beetje.”

Is het voor jullie duidelijk wat er van jullie wordt verwacht met aanlooplessen?
“In het begin was dat niet duidelijk, we wisten niet wat we moesten doen en wat de school van ons verwachtte. We kregen taken van leerkrachten die we gewoon moesten maken, maar uiteindelijk bleek het dat die niet verplicht waren. Dat is wel teleurstellend omdat je je best doet om die taken te maken en dan worden die uiteindelijk niet beoordeeld. Nu weten we wel wat we moeten doen en is alles heel duidelijk. We moeten elke dag voor school werken en moeten minstens 1 keer per week voor elk vak een conference-call doen samen met de leerkrachten en leerlingen.”

Wat is de mening van studenten over dit principe tijdens de coronacrisis?
“Toen we te horen kregen dat de scholen gingen sluiten, was ik eerst (en ik denk ook heel veel andere studenten) blij. We wisten eigenlijk ook niet dat het zo serieus was en zo lang ging duren. Na de paasvakantie of zelfs eigenlijk al tijdens de paasvakantie geraakten alle leerlingen gestresseerd omdat de school zeer hoge verwachtingen heeft en er heel veel taken worden doorgestuurd. Nu dat iedereen thuis is denken veel scholen dat we genoeg tijd hebben voor alle taken en toetsen, dat we alles aankunnen en dat zorgt echt voor heel veel stress.”

Wat vinden ouders van aanlooplessen?
“Mijn ouders vinden aanlooplessen vrij positief omdat zij het heel goed vinden dat de school blijft doorgaan met les geven en dat de leerlingen zich kunnen bezighouden met nuttige dingen. Aan de andere kanten vinden mijn ouders het ook niet leuk omdat ze zien hoeveel stress ik ervaar. De laatste dagen van de paasvakantie hebben we heel veel mails ontvangen van leerkrachten en dat is heel moeilijk, vooral als je dat niet in een schema kunt zetten dan is dat wel erg moeilijk en een hele chaos in je hoofd.”