In de Colruyt van Sint-Truiden werd de werkdag vandaag begonnen met een applaus. De klanten applaudisseerden voor de winkelbedienden, en het personeel begon te klappen voor de begripvolle klanten. Ze reageren daarmee samen op een zwaar geval van ‘corona-agressie’.

Maandag werd een medewerker van de Colruyt een hersenschudding geslagen op de parking van de winkel in Sint-Truiden. De medewerker had de klant even voordien gevraagd om de coronamaatregelen na te leven. De agressieve man had eerst met zijn winkelkarretje de benen van een bediende geramd, maar daar hield het niet op. Op de parking begon hij uit pure frustratie (corona gerelateerd, zegt men) met stenen te gooien naar de wagen van een personeelslid. Vervolgens deelde hij enkele vuistslagen uit, waarbij de man dus een hersenschudding opliep.

Mensen zijn de maatregelen moe. Sommige mensen die al gevaccineerd zijn denken zelfs dat ze al kunnen doen en laten wat ze willen. De druk is enorm groot. De winkelbedienden worden daar inderdaad heel moe van. Daarom is het wederzijdse respect zo belangrijk. Psychologen leggen deze toegenomen agressie uit als het gevolg van de coronacrisis, maar blijkbaar is corona de oorzaak van alles: agressie, huiselijk geweld, toename van diefstallen, te snel rijden, het molesteren van dienstverleners…u kan de lijst verder aanvullen.

210422-applauAan de microfoon van de Colruyt werd de actie door de vakbonden omstreeks 8.45 uur omgeroepen. De klanten gaven prompt een oorverdovend applaus doorheen de hele winkel. “En wij hebben op onze beurt terug geklapt voor de klanten die de maatregelen wél steeds goed opvolgen,” zeggen de werknemers. “Maar het moet ons ook van het hart dat dit de uitzonderingen zijn. De zeer grote meerderheid van onze klanten zijn doorbrave burgers die hulp vragen en krijgen, die soms opmerkingen formuleren en tevreden zijn met de uitleg en die respect hebben voor de mensen die hen bedienen.”