Afgelopen maand kreeg onze redactie een telefoontje van Mazda Garage Govaerts, met de vraag of we zin hadden om opnieuw een Mazda onder de loep te nemen. Een echt icoon dit keer, de Mazda MX-5.

Ik kreeg spontaan een glimlach op mijn gezicht toen ik te horen kreeg welke wagen we mochten testrijden. De MX-5 stond namelijk al een tijdje hoog op mijn lijstje. Over heel de wereld zijn er fanclubs omtrent deze wagen, dat wil toch wat zeggen. Wij trokken erop uit en gingen enkele kastelen opzoeken in fruitstreek.

Uitvoeringen

Het huidige model (ND) werd in eerste instantie uitgebracht in 2015, gevolgd door de facelift die ons testvoertuig onderging in 2020.

Je kan de MX-5 vandaag bestellen in 2 modellen. Enerzijds het roadster-model (met de stoffen kap) en anderzijds in het RF-model (met de hardtop). De RF versie lijkt ons dicht net iets “sjieker”, maar bij de roadster versie, de wagen die wij meekregen is het grote voordeel dat de wagen ook echt “open” is wanneer je beslist om cabrio te rijden.

schermafbeelding-2021-07-15-om-14-01-31

De mx-5 in RF uitvoering

Één van de beste verbeteringen van de facelift zijn ongetwijfeld de Recaro stoelen – wat zitten deze ongelofelijk goed!-

Globaal gezien zijn er 3 uitvoeringen beschikbaar, maar ook al neem je de eerste uitvoering. Van een kaal exemplaar is zeker geen sprake. Zelfs bij deze uitvoering krijg je bv. Draadloze Apple Carplay (Hieronder meer)

schermafbeelding-2021-07-15-om-14-28-07

De verschillende uitvoeringen

Connectiviteit

schermafbeelding-2021-07-15-om-14-45-47

Spotify via Apple Carplay

Dat de Mazda goed is uitgerust op het vlak van connectiviteit, noem dat gerust een understatement. Welk uitvoering je ook kiest, DAB, navigatie, en uitstekend klinkende boxen zitten er standaard op.

Meer nog, elke uitvoering is uitgerust met Apple Carplay. Hier kan geen enkel in-house systeem tegen op. Even muziek afspelen? Spotify! Snelste route naar huis en melding krijgen van flitsers? Waze! Snel een spraakopdracht doorgeven? Siri staat al klaar! 

Het leukste hieraan is dat dit volledig draadloos werkt, je moet geen kabels insteken. Een optie waar menig andere merken je serieus diep in de broekzak voor laten tasten.

Minder voor meer

De MX-5 heeft nooit opgeschept met grote motorblokken, dat is ook niet nodig met een leeggewicht van 986 kg. Je kan kiezen tussen de 1.5 benzine met 132 pk of de 2.0 benzine met 184 pk. Wij reden met de lichtste versie en dat is zeker voldoende om elke rit een glimlach op je gezicht te toveren.

De RF uitvoering kan je ook verkrijgen in een automaat, maar onder het motto “make manuals great again”, ga voor de manuele versnellingsbak! Het rijplezier zal je dankbaar zijn.

Opzwepende uitlaat

img_4242

Verslavend, die uitlaat!

Toch ook even een vermelding van het uitlaatsysteem, want dat hebben ze bij Mazda goed voor elkaar gekregen. De  MX-5 klinkt werkelijk geweldig!

Niet té bruut, nee net luid genoeg om de naald van de toerenteller nét dat tikkeltje hoger te willen duwen en om het roadster gevoel extra kracht bij te geven. 

 

 

“Grand Prix” gevoel

img_4272

De “redline” begint pas op 7000 toeren

Zoals in de inleiding vermeld staat de is MX-5 bij de puristen gekend door zijn onklopbare wegligging. Wel, we kunnen bevestigen dat de wegligging absoluut van een ander niveau is. Kort de bocht in kunnen draaien op een veel hogere snelheid dan bij de gemiddelde auto. Je moet dit ervaren hebben om het te kunnen geloven, met dank aan de perfecte 50% – 50% gewichtsverhouding.

Vermits we een nieuwswebsite zijn die Haspengouw covert durven we wel de vergelijking maken met de “Grand Prix” attractie, door menig 30 & 40-jarige gekend vanop de kermis in Sint-Truiden. “Rijden maar, sportievelingen!“, iemand? (klik hier om wat nostalgie op te snuiven)
Bij die wagens kon je ook ongelofelijk snedig de bocht induiken, vergelijkbaar met de MX-5, uiteraard op een andere schaal.

De MX-5 laat zich van zijn allerbeste kant zien aan de bovenkant van de toerenteller, vanaf 4.000 t/p.m, dan kan je helemaal doortrekken tot aan 7.000 t/p.m. Puur genieten in combinatie met dat frivole geluid van de uitlaat.

Besluit

Wat een fe-no-men-ale wagen, zeg. Karakter, wegligging, sportief. De MX-5 heeft een allemaal, het was met pijn in het hart toen we de sleutels terug mochten afgeven bij Govaerts in Sint-Truiden. Zonder verpinken durf ik zeggen dat deze wagen bovenaan komt op mijn wenslijstje als de kinderen wat groter zijn.

Wil je de wagen zelf eens ervaren? Ga langs bij Garage Govaerts voor een proefrit, maar opgelet! Je zal verkocht zijn….

Garage Govaerts (Mazda) Sint-Truiden:
Industrielaan 3440, 3800 Sint-Truiden
tel: 011/69 54 50
Website