Wie geeft er meestal kritiek op het beleid? Diegenen die er niet mee akkoord gaan, en daar is niks mis mee. Een van de zware minpunten in de enquête van Het Belang over de tevredenheid van de Limburgers over alles en nog wat was het fietsbeleid in Sint-Truiden. De burgemeester antwoordt.

“Uit het gemeenterapport van Het Belang van Limburg lees ik dat we in Stad Sint-Truiden meer moeten inzetten op meer en betere fietswegen. Goed nieuws dan, want we zijn al een tijdje bezig met een fietsbeleidsplan, de voorbereidingen voor een fietsring zijn gestart, Route2School gaat schoolkinderen veilig naar de klas loodsen en de fietssnelweg wordt op dit moment aangelegd op de N3. Truienaren, jullie hebben gelijk als je zegt dat goede fietsvoorzieningen belangrijk zijn, en wij zijn daar werk van aan het maken Rome is niet in één dag gebouwd, maar fietsen in Sint-Truiden wordt opnieuw een plezier”, schrijft Veerle Heeren als antwoord op haat FB-pagina.

Bovendien heeft het stadsbestuur niet steeds het fietsbeleid in handen. Zo heeft ze geen bevoegdheid over de gewestwegen noch over de fietspadenpolitiek aldaar. En bovendien is het ook verkeerd een fietsbeleid enkel te meten aan de hand van het aantal kilometers fietspaden, maar zeker zo veel aan de faciliteiten voor fietsers en hun veiligheid op wegen zonder fietspaden.