Het stadsbestuur (cd&v/N-VA/Open Vld) maakte eerder deze week een parkeerbeleidsplan bekend. Daaruit blijkt dat haar bedrijf Trupark vanaf 1 september aanstaande start met het betalend parkeren op de parking aan het zwembad in de Olympialaan en op de ondergrondse parking op de Gazosite aan het station. Wie niet betaalt krijgt door het systeem van nummerplaatherkenning sowieso een boete van 22,10 euro in de bus. Oppositiepartij Vooruit en lokale sportverenigingen boorden gisteren de beslissing de grond in. Cd&v’er Carl Nijssens betreurt dat alle betrokkenen het nieuws via de media moeten vernemen. Door de felle kritiek sneeuwt het eigenlijke beleidsplan bijna volledig onder.
Burgemeester Veerle Heeren (cd&v) en haar coalitiepartners van N-VA en Open Vld hielden eerder deze week een persconferentie vanuit het gemeentelijk bedrijf Trupark dat het parkeerbeleid van de stad Sint-Truiden op orde moet zetten. Samengevat komt het erop neer dat men minder auto’s in het centrum wil door meer parkeerplaatsen te voorzien aan de rand van de stad, te beginnen met betalend parkeren vanaf donderdag 1 september aanstaande.
Zo zal de parking aan het zwembad en dat van de Gazosite vanaf 1 september betalend worden. Serge Gumienny (Open Vld) legt uit: “Op de Gazo-parking zal het eerste uur parkeren gratis zijn. Daarna betaal je één euro per uur, met een maximum van 10 euro per dag.” De andere betaalparking ligt in de Olympialaan en kreeg de naam ‘parking Sportpark’ mee. Gumienny vervolgt: “Je betaalt er de eerste twee uren niets. Die zijn gratis voor iedereen. Vanaf het derde uur gaat daar de teller naar twee euro, drie euro voor het vierde uur en vier euro voor het vijfde uur, met een maximum dagtarief van 20 euro.”
Sporters gratis…iedereen gratis
Met twee uren gratis op parking Sportpark wil het stadsbestuur de sportclubs tegemoet komen. Gumienny verduidelijkt: “Wij willen voldoende parkeerplaatsen voor de bezoekers aan Sportpark en het Lago zwembad. Daarom krijgen sporters er de eerste twee uren gratis. We hebben gekozen voor de digitalisering in die zin dat je op deze twee parkings zonder slagbomen kan in- en uitrijden. Zo zal de nummerplaat van elke wagen die de parking binnenkomt en achteraf weer verlaat door de camera’s gescand worden. Betalen voor het gebruik van de parking kan via de app van 4411 of met de bankkaart aan de betaalautomaat. Wie niet betaalt krijgt, door het systeem van nummerplaatherkenning, sowieso een boete van 22,10 euro in de bus.”
Als we de perstekst lezen stellen we vast dat de sporters twee uur gratis parkeren krijgen. Hoe gaat men controleren wie sporter is en wie niet? Als we doorvragen blijkt dat niet alleen de sporters twee uur gratis mogen parkeren. “Iederéén zal er twee uur gratis mogen parkeren”, bevestigt Gumienny.
Nijssens ‘not amused’
“Ten eerste vind ik het jammer dat de gemeenteraadsleden, de betrokken sportclubs, de middenstand en andere doelgroepen dit nieuws via de media hebben moeten vernemen”, geeft gemeenteraadslid Carl Nijssens (cd&v) ons mee. “Dit is een gemiste kans om een betrokken communicatie- en overlegmodel te organiseren en zo de bezorgdheden weg te nemen en het plan eventueel bij te sturen vooraleer je het oplegt”, aldus nog de gewezen schepen van Sport, die het dossier van nabij opvolgt. “Daarnaast vraag ik opnieuw dat er een gratis abonnementsformule zou zijn voor trainers, vrijwilligers of bestuursleden van de clubs die dagelijks langer aanwezig zijn. Tenslotte zal men het systeem beter moeten uitwerken zodat sporters niet elders moeten gaan parkeren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.” Nijssens komt ook op voor de lokale middenstand en herhaalde zijn oproep van op de gemeenteraad van april om van elke bovengrondse parkeerplaats in het centrum ook een shop&go-plaats te maken en zo het gratis kwartier parkeren te verlengen naar een gratis half uur.
Raadsleden en basketters genegeerd
Oppositiepartij Vooruit vindt het ongehoord dat de gemeenteraadsleden de beslissing van burgemeester Veerle Heeren (cd&v) en haar bestuursploeg via de media moeten vernemen. “Alles omtrent het parkeerbeleid verloopt nu via Trupark, een bedrijfje van het stadsbestuur. Schaf Trupark af! Laat alles terug op tafel komen op de gemeenteraad; dat is het meest democratisch”, klinkt het bij fractieleider Gert Stas (Vooruit). Het raadslid begrijpt niet dat iedereen twee uur gratis mag parkeren in de Olympialaan als de stad beweert de parking voor de sporters te zullen voorbehouden. Stas: “Parking Sportpark 2 uur gratis voor iedereen en tegelijkertijd ook de Gazo betalend maken is een heel slecht besluit. Iedereen zal eerst naar parking Sportpark gaan waardoor de sporters geconfronteerd gaan worden met een volle parking. Ook voor de lokale baskettende jeugd is dit een streep door de rekening, want hun veld zal constant vol staan met auto’s.”
Parkeerval
Burgemeester Heeren klinkt trots over de technologische primeur. “Gazo en Sportpark worden de eerste frictieloze parkings van België. Frictieloos parkeren betekent dat er geen slagboom staat. Dankzij nummerplaatherkenning rij je vlot binnen en buiten. Vooraleer je vertrekt, betaal je met je bankkaart – niet cash – aan de betaalautomaat. Deze werkt papierloos, dus op een ticketje hoef je ook niet te wachten of je betaalt digitaal via de 4411-app”, verduidelijkt Heeren.
De partij Vooruit stelt ernstige vragen bij dat verdwijnen van de slagbomen. Gert Stas reageert op wat de burgemeester zegt: “Het systeem vraagt nog steeds de ‘klassieke’ manier van betalen, dus je moet zelf iets doen, maar je wordt wél automatisch beboet. Het verdwijnen van de hefbomen is enkel een voordeel voor de uitbater van de parking. Vroeger zorgde de hefboom ervoor dat je niet kon vertrekken tenzij je betaalde. Nu mag dat wél, want de verstrooide parkeerder krijgt toch zijn boete. Het gemak voor de parkeerder staat niet centraal, wel het makkelijk innen van parkeerretributies.”
Parking Sportpark in de Olympialaan
Sportclubs reageren: “Dit is politiek bedrog!”
Dat de mainstream media eerder deze week uitpakten met de titel dat er parkings komen zonder slagbomen zal voor de sportclubs worst wezen. “Dat is een mooi afleidingsmaneuver van dit stadsbestuur”, aldus een van hen. “Parking Sportpark bevindt zich op amper vijf minuutjes wandelen van het centrum en iedereen, dus ook niet-sporters, kunnen er twee uren gratis met de wagen staan. Vanuit parking Gazo is het bijna een kwartier stappen voor wie op de Grote Markt van Sint-Truiden wil zijn, en je krijgt er slechts één uur gratis. Drie keer raden waar mensen gaan parkeren als ze even de stad in willen! Waar moeten wij, sporters, parkeren?”
Het meest duidelijk is Laurent Schmitz, duikschoolleider van Jaws Freediving. Hij klinkt teleurgesteld: “Het stadsbestuur heeft via Trupark beloofd om de parking 2 uur gratis te maken. Onze leden zouden dan 1 euro moeten betalen voor een extra uur. Nu blijkt dat ze de prijs per uur verdubbeld hebben, van 1 naar 2 euro! De beloftes waren dus puur politiek bedrog. Uiteindelijk gaan onze leden – in feite iedereen – nog meer moeten betalen! Denk bijvoorbeeld aan de redders, de zwemleraars, het personeel van LAGO, de uitbaters van de cafetaria aan het sportcomplex en bij de tennis… en alle bezoekers die meer dan 2 uur komen sporten, of die na het zwemmen even op terras willen zitten. Voor veel sporters is 2 uur onvoldoende, om niet te spreken van competities die de hele dag duren. In welke stad betaal je ‘s nachts 2 euro per uur om te parkeren? Voor Trupark is de bedoeling altijd geweest om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ze willen helemaal niet dat er meer parkeerruimte komt voor sporters, anders hadden ze een systeem gekozen in samenspraak met LAGO, zodat enkel de bezoekers van het sportcomplex een gratis parkeerticket zouden krijgen, zonder tijdslimiet”, besluit Schmitz.
Parking Centrum goedkoopst
Het Trupark-bestuur met Veerle Heeren, Bert Stippelmans, Jo François en Serge Gumienny wil de stad meer ruimte geven voor groen en voor fietsers. De partij Groen van Sint-Truiden steunt als oppositiepartij in deze de meerderheid. “Als je alles in eigen handen hebt kan je via de tarieven mensen sturen naar bepaalde parkings. Je kan bewoners helpen met parkeren. En er zal na een half jaar, zoals we hebben gevraagd, een evaluatie komen”, zegt gemeenteraadslid Peter van Dam (Groen). “Het is logisch dat er uiteindelijk betaald moet worden om een parking in het centrum in te nemen. De aankoop van de centrum parking Sluisberg was redelijk duur maar wel een stap in het geheel die nodig was.”
Gert Stas is het daar niet mee eens. Hij vindt de aankoop voor 5,5 miljoen euro veel te veel geld. En in tegenstelling tot wat dinsdag door Trupark-bestuurder Jo François (N-VA) in Het Belang van Limburg werd vermeld als zou de parking in het centrum de duurste zijn, blijkt dat die net het goedkoopste is met een dagtarief van 9 euro 10 eurocent. Gert Stas concludeert: “De volgorde van goedkoop naar duurder: Sluisberg, Sportpark, Gazo. Dus wie langer wil parkeren rijdt best het centrum in. Dat is het omgekeerde van wat nodig is!”
De Trupark-bestuurders stellen daar tegenover dat, eenmaal zij de parking volledig in handen hebben, de tarieven zullen worden aangepast en er bovengronds in de stad minder parkeermogelijkheden zullen zijn. “Zo gaan we de bezoekers met wagens richting parkeergarages duwen”, klinkt het. Waarop Stas besluit: “Indigo, een internationale speler met parkings over de hele wereld, slaagde er niet in om deze parking rendabel te maken, en dat gaat Trupark en dus het stadsbestuur wel even fiksen… .”
Foto’s – ©Rudi De Cock