Kinderen leren om met creativiteit de wereld te verbeteren. Dat is in een notendop het doel van WahaWorld, het nieuwe initiatief van Aline Ghys en Patricia Robinne. In de wereld van Waha knutselen kinderen van 4 tot 10 jaar in eerste instantie een cape. Vervolgens kunnen ze badges verdienen, door opdrachten te voltooien die de sociale cohesie en het milieu versterken. “Via dit initiatief leren we kinderen creatief zijn vanuit een betrokkenheid met de samenleving. In een wereld die opschuift richting automatisering wordt die ‘superpower’ cruciaal”, weten de dames – in het dagelijks leven zaakvoerders van communicatiebureau Idearté.

Creatieve vrouwelijke ondernemers Aline Ghys en Patricia Robinne werken al enkele jaren samen, als collega-vennoot binnen het communicatiebureau Idearté. “Onze missie luidt dat we met creativiteit de woon – en werkwereld mooier willen maken. Die droom trachten we elke dag tastbaar te maken voor bedrijven en organisaties. Maar als we kinderen kunnen leren om creatief te zijn, dan bouw je écht aan de toekomst”, zo klinkt het.

Creativiteit, zorgzaamheid en kennis van geometrie aanwakkeren
De lancering van WahaWorld heeft een drievoudig positief effect op kinderen:

  • “Kinderen die zich onderdompelen in WahaWorld, kunnen (aan de hand van instructies en materiaal op wahaworld.be) een cape maken en treden vervolgens een nieuwe fantasiewereld binnen”, weet Patricia Robinne. “We dagen kinderen uit om te creëren en te fantaseren. In een wereld waarin we geen tijd meer hebben om te experimenteren, dreigt creativiteit te verstikken. Terwijl dat net een onmiskenbare skill – een superpower – wordt in de wereld van morgen. Wanneer alle processen geautomatiseerd worden en artificiële intelligentie zelfs het standaard denkwerk overneemt, zullen creatieve mensen het meeste toegevoegde waarde kunnen bieden. Want menselijke inventiviteit is onvervangbaar.”
  • Ten tweede leren kinderen zorgzaam omgaan met elkaar, hun omgeving en het milieu, vertelt Aline Ghys: “In WahaWorld kies je als kind wat voor een superheld je wordt. Als ‘peace-hero’ geef je vriendschappen een boost en bestrijd je pesters. Dat kan door simpele opdrachten te vervullen. Een vriendje een knuffel geven bijvoorbeeld, of een hele dag wegblijven van het smartphonescherm en samen met anderen spelen. De ‘discover guide’ helpt het klimaat een handje, door pakweg vogels eten te geven of een plantje in de watten te leggen. En de ‘space dreamer’ helpt kinderen doelen te stellen voor de toekomst. Als je de opdrachten tot een goed eind brengt, mag je een badge toevoegen aan je cape.”
  • Ten slotte helpt WahaWorld kinderen om vormgeeflijk te denken. “Uit studies blijkt dat leerlingen vandaag significant slechter scoren op wiskunde en wetenschap. De gebrekkige kennis van geometrische vormen is daar een symptoom van. Daarom is de WahaWorld opgebouwd uit vierkanten, cirkels en andere geometrische vormen. Al spelenderwijs ontdek je geometrische vormen, kleuren, materialen en typografie.”

Voor kinderen, ouders en leerkrachten
De WahaWorld opent haar grensovergang vanaf vrijdag 20 augustus: “Kinderen (en hun ouders) kunnen terecht op www.wahaworld.be om het verhaal te ontdekken en het bijhorende materiaal te downloaden. Maar het is evengoed zinvol voor het onderwijs of jeugdverenigingen. Alle pakketten zijn ontwikkeld in samenwerking met leerkrachten en vormgevers. Op een creatieve manier bevorderen we nieuwsgierigheid, handigheid, ruimtelijk inzicht en reflectief vermogen. Bovendien draagt WahaWorld zelf ook haar steentje bij aan een betere wereld: zo schenken wij zieke en minderbedeelde kinderen gratis pakketten.”