Elk jaar weer kijken we reikhalzend uit naar het Belgisch kersenseizoen. Vandaag trapte BelOrta – in aanwezigheid van Minister van Landbouw Hilde Crevits – deze langverwachte periode af met de verkoop van de allereerste kersen van 2020. Bovendien werd de primeuropbrengst van € 7.500 integraal geschonken aan de VZW Kom Op Tegen Kanker. Het Belgische kersenseizoen loopt van half juni tot begin augustus. Volop genieten van start tot einde is de boodschap.

BelOrta kersen: een heerlijke delicatesse met een intrigerende weg van veld tot veiling
Vooraleer kersen tot bij de consument raken, doorlopen ze een heel traject, razend interessant in elke stap van het productieproces. Het telen van kersen start uiteraard met het planten van de bomen en heel wat onderhoud en zorg door de teler. April is traditioneel de maand van de bloesems, waarmee de start van het nieuwe seizoen helemaal ingeluid is. Van zodra deze heerlijke delicatessen van eigen bodem rijp zijn, worden ze geoogst en meteen daarop naar de veiling gebracht. Direct bij aankomst op de veiling worden de kersen gehydrokoeld. De kersen krijgen een letterlijke ijskoude douche en raken op deze wijze onmiddellijk ingekoeld tot in de pit, een proces hetwelk de houdbaarheid aanzienlijk bevordert. Als laatste stap worden de kersen gesorteerd op een ultramoderne elektronische sorteermachine. Hierdoor kunnen uitermate homogene partijen gecreëerd worden van gelijke rassen, sorteringen en kwaliteiten. Tijdens het sorteerproces worden de kersen ook direct ingepakt in de juiste eindverpakking. Op die manier wordt vermeden dat er achteraf nog extra handelingen moeten gebeuren

BelOrta zachtfruit – superfood van eigen bodem
Kersen maken een belangrijk deel uit van het breed BelOrta zachtfruit assortiment. Dit aanbod omvat o.a. aardbeien, frambozen, blauwe bessen, braambessen, rode bessen en nog veel meer. Allen even lekker én gezond.

De Belgische consument is de laatste jaren volledig overstag gegaan voor deze zoete lekkernijen van eigen bodem, getuige de sterke stijging van de binnenlandse consumptiecijfers. GfK-cijfers over de versmarkt (i.o.v. VLAM) tonen aan dat de Belgische consument in 2019 gemiddeld 2,9 kg zachtfruit consumeerde, waarvan 0,5 kg kersen. Kersen zijn vooral populair in Vlaanderen en Brussel, bij samenwonende gezinnen en bij de bevolking ouder dan 40 jaar.

Ook in turbulente tijden verdient Kom Op Tegen Kanker een duwtje in de rug
Kom Op Tegen Kanker is een non-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiënten op de beste behandeling en zorg en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Dit doet ze o.a. door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen en steun aan wetenschappelijk onderzoek te verlenen. De middelen om deze activiteiten te ondersteunen, komen van giften en verscheidene nationale acties, waaronder de 1.000 Km voor Kom Op Tegen Kanker.

Vlaams minister van Landbouw en Innovatie Hilde Crevits: “Onze telers staan elke dag garant voor lekker en gezond fruit en groenten van een hoge kwaliteit. De consument houdt enorm van het brede assortiment fruit dat met veel liefde, met innovatieve technieken en hard werken in de winkelrekken komt. Dat onze fruittelers via de coöperatieve BelOrta gezamenlijk initiatieven nemen, investeren en voortdurend vernieuwen toont hun enorme veerkracht aan. En met de schenking van de opbrengst van de eerste kersen aan Kom op Tegen Kanker tonen ze bovendien hun warm hart. Dat is de kers op de taart! Om vingers en duimen bij af te likken.”