Zijn de betonblokken aan de Sint-Jorisstraat dichter bij mekaar gekropen waardoor sommige mensen een stuk onzekerder zijn om erlangs te rijden? Zou best kunnen. We zijn het gaan nameten, en de blokken staan precies 244 cm van mekaar.

Wat niet wegneemt dat mensen een onveilig gevoel krijgen als zetussen twee betonnen muren door te rijden. Aanleiding van onze nieuwsgierigheid was een bericht op Facebook. “Sint-Jorisstraat, ongelooflijk, de betonblokken stonden al kort maar nu staan ze echt heel kort op elkaar. Ongelooflijk. Nu kan je er amper door, precies alsof ze dat opzettelijk gedaan hebben: 1 cm aan elke kant lijkt het wel”. Dergelijk bericht is om miserie vragen en de antwoorden van de steeds beleefde en vriendelijke FB-tooghangers loog er niet om. “Rijbewijs gekregen met drie streepjescodes van een wasmiddel”, “Als je er niet door geraakt, ga dan een Ligier kopen”, “Ga leren met de auto rijden, daar rij ik tegen 70 per uur door”, om de meest beleefde commentaren te citeren.

Wat ervan is, de gemiddelde auto is 2,04 m breed (spiegels inbegrepen) en de blokken staan 2,44 m van mekaar. Men heeft dus nog een kleine 40 cm over, aan weerszijden dus 20 cm. En voor de waaghals is dat meer dan genoeg, voor de voorzichtige chauffeur die liever geen krassen heeft op zijn of haar carrosserie is het eerder krap.

Staan de blokken nu dichter bij mekaar? Het was onze indruk ook, en dat kan het gevolg zijn van de bestratingswerken die men uitgevoerd heeft in de Sint-Jorisstraat. Men heeft toen (waarschijnlijk) de bokken iets minder ver van mekaar geplaatst wat het verhaal voor de minder assertieve chauffeur er niet makkelijker op maakt.

Waarom beton blokken, vraagt de man in de straat zich dan af. Om het zware verkeer van het industriepark uit de woonwijken van Terbiest te houden, dat is nogal wiedes. Maar beton? Dat is het enige product waar vrachtwagenchauffeurs nog respect voor hebben. Zet er plastieken paaltjes en je kan ze er dagelijks gaan vervangen.

Moeten we dan alle minder zekere chauffeurs uit het verkeer halen en de straat over laten aan de waaghalzen? Ook niet want iedereen heeft recht op verplaatsing, zelfs langzaam en voorzichtig als men tussen de betonblokken door mikt.

Maar als we alle onzekere chauffeurs van de straat moeten halen, dan zal er zeker plaats genoeg zijn voor diegenen die beweren tegen 70 km per uur tussen de blokken door te sjezen. Ook dat is een optie! Wat niet wegneemt dat die blokken voor velen een bron van ergernis zijn.