Alweer een nieuwe gin? Niet zomaar een gin… eentje met een uniek verhaal, een unieke smaak en een bijzonder recept. Een gelimiteerde editie, ontstaan in coronatijd, geïnspireerd op een zure lockdownperiode en met een hart voor een positief project in de zorg. Met trots stellen Truienaars en reclamemakers Carl en Edu hun nieuwe unieke gin voor: ‘ZOER’ met een bijzonder basisingrediënt: de smoelentrekker. Een deel van de opbrengst gaat dan ook naar de smoelentrekkers van de zorg: de Mediclowns.

AMBACHTELIJK EN BELGISCH: Haspengouwse samenwerking
ZOER is een uniek concept van twee vrienden en collega’s die tijdens de ‘zure’ periode van lockdown een lichtpuntje wilden brouwen ten voordele van de zorg. Dit resulteerde in een doorgedreven samenwerking tussen (ZOZ) reclamebureau en Co&Co distillery (de distilleerderij uit Haspengouw ook bekend van Blosm).

Voor de productie van ZOER gin werd het recept bedacht en een unieke gin in Haspengouw gebrouwen, aangevuld met kruiden en ambachtelijk gemacereerd en op smaak gebracht met de échte Belgische smoelentrekkersnoepjes. De zuur-zoete smaak van de gin geeft een apart karakter aan de drank met een alcoholpercentage van 40% die zowel puur als met een smaakvolle tonic kan worden geserveerd. De smaak van ZOER laat zich daarenboven heel goed combineren met diverse garnituren die de gin-tonic verassende wendingen kunnen geven: van zachte bitters tot florale en citrustoetsen.

HOE HET BEGON: de lockdown brengt je op ideeën
Enkele maanden geleden hakte de coronapandemie zwaar in op het bedrijfsleven. Ook in het reclamebureau waar Edu Vangrootloon en Carl Nijssens samen collega’s zijn, voelde de gevolgen. Tijdelijke werkloosheid door corona was toen voor enkele weken onvermijdelijk.

Creatieve geesten gaan dan aan de slag met dingen die al lang rijpen in het hoofd maar waar nooit tijd voor genomen wordt. Zo werd ZOER gin geboren. Drie jaar voor de geboorte van ZOER gin gaf Carl een ‘make-your-own-gin-kit’ cadeau aan Edu voor zijn verjaardag.

“Op een dag stond er plots een roze proeffles op mijn bureau. Een post-it erbij met de boodschap: herinner je je cadeau nog van 3 jaar geleden. Wat aarzelend rook ik, bestudeerde ik het brouwsel en proefde. Wat een smaakbeleving! Een herkenbare smaak en geur vanuit mijn jeugd, lekker! Wat is dit vroeg ik? Dat is smoelentrekkergin lachte Edu. Vanaf dat ogenblik wisten we beiden dat er meer mee gedaan moest worden dan alleen die ene fles samen uitdrinken,” vertelt Carl fier.

“Ik ben opgegroeid in een lokaal bekende snoepwinkel: De Rode Engel.” verduidelijkt Edu zijn keuze voor een smoelentrekkergin. “De combinatie van gin en een iconisch snoepje lagen voor mij dan ook voor de hand. Maar ik moet ook toegeven dat ik wat heb moeten experimenteren om tot de juiste smaaksensatie te komen,” verduidelijkt Edu.

Samen hebben we veel geproefd, de smaak verbeterd en complexer gemaakt. We beslisten in de lockdown om een productie op te starten en een Belgische gin ‘limited edition’ op de markt te brengen, de enige échte smoelentrekkergin: ZOER!

MEDICLOWNS: deel opbrengst naar smoelentrekkers van de zorg
Een concept, ontstaan tijdens de lockdown en de zure coronaperiode, gaf ons ook de inspiratie om iets terug te doen voor de zorgsector. Omdat wij na een zure periode heel graag een positief project willen steunen dat een link heeft met ons product kozen we voor ‘de leuke smoelentrekkers van de zorg’: de Mediclowns.

In 1998 ontstonden de Limburgse Mediclowns omdat de Cliniclowns in die periode nog geen werking hadden in Limburg. Ondertussen zijn de Mediclowns ook actief buiten Limburg, vandaar dat ‘Limburgse’ is weggevallen. Deze vereniging van ziekenhuisclowns heeft tot doel een lach te toveren op het gezicht van zieke kinderen. Ondertussen brengen de Mediclowns ook bezoekjes aan huis bij ernstig zieke of palliatieve kinderen. Bij verkoop van elke fles ZOER gin gaat er 25% van onze opbrengst (kosten en accijnzen verminderd) naar de Mediclowns. Hiermee willen we een signaal geven dat positieve energie en een lach in moeilijke tijden wonderen kunnen doen!

ZOER: what’s in a name
De naam ZOER is niet zomaar gekozen maar verwijst naar de smaak van het hoofdingredient van de gin: het smoelentrekkersnoepje. De aanzet is zuur en nadien ontstaat er een zoete kersensmaak in de mond. Dus niet zuur, niet zoet, maar ZOER!

Ook in het lokale dialect is dit een leuk woord en betekent het gewoonweg ‘zuur’. Temeer omdat de gin ontstaan is tijdens de zure lockdownperiode, waar iedereen op zoek was naar een lichtpuntje, vonden we de naam dan ook toepasselijk als productnaam. De vorm van de fles is ook niet zomaar willekeurig gekozen. Er werd geopteerd voor een fles van

hoogkwaliteitsglas met een bijzondere vorm: een bubbel. Een subtiele verwijzing naar de persoonlijke bubbel in coronatijd waarmee je samen kan proeven, maar ook naar de vorm van het snoepje.

WAT, WAAR & PRIJS
De eerste flessen ZOER gin zullen te koop zijn via de online webshop www.zoergin.be aan een verkoopprijs van 43,50 euro incl. btw. Verdere verkooppunten zullen in de loop van de komende weken zeker worden meegedeeld op onze website.

Daarenboven zijn we ook trots onze 4 eerste horeca-ambassadeurs te mogen voorstellen die ZOER gin zullen opnemen op hun kaart. Met Chicaz en het binnenkort openende HOF’lyk zullen als twee hippe zaken op de vernieuwde Groenmarkt onze gin serveren. Ook de horecazaken Verdi en het gloednieuwe concept naast de Pacific (oud pand Century) dat binnenkort de deuren opent hebben ZOER omarmd in hun gamma.

Vanaf het Truiense kermisweekend (zaterdag 29/08) zal ZOER gin in avant-première te drinken zijn bij Verdi en Chicaz!

MEER INFO OF BESTELLINGEN
www.zoergin.be
info@zoergin.be