Een volledige week met een beperkt treinaanbod. Werkzaamheden op de N722 én in Stevoort. Teveel is teveel. En dus nemen pendelaars de N80 Expressweg richting Hasselt, waar hen een monsterfile wacht. Wat nu gedaan?

  • In beeld – de N80 te Alken in rustige tijden © MH

De vele pendelaars vanuit de regio Sint-Truiden mogen zich al insmeren voor aanstaande maandagochtend. De combinatie van een beperkt treinaanbod door een staking bij het spoort en de verschillende werkzaamheden zal zorgen voor een bijzonder drukke ochtendspits. Nog tot het einde van het schooljaar zal het verkeer richting Hasselt vanaf Alken ‘stroppen’ en is het aanschuiven geblazen. Dat is in feite altijd al wat geweest, vooral op het laatste stuk voor de autostrade E313. “Na half acht weet je dat je soms wat moet aanschuiven, maar dan spreken we over misschien 5 à 10 minuten”, vertelt een pendelaar. “Nu er die werkzaamheden op de N722 én de staking bij het spoor bijkomt worden de files een pak langer. Mijn maximum van de voorbije weken was drie kwartier extra.” Voor wie met de trein zijn bestemming kan bereiken, zal met een beetje geluk maandag alsnog een trein heen en terug kunnen gebruiken. Het treinaanbod is dan wel beperkter, er rijden wel treinen.

Extra vroeg opstaan

Wat nu gedaan? “Er zit volgens mij maar één ding op, en dat is vroeger opstaan. Vrijdag zat ik in de wagen om 7 uur en dan gaat het vlotter. Met de staking ga ik de komende week om 6.30 uur vertrekken. Dat is de enige manier om de files te vermijden. Gelukkig gaat mijn werkgever akkoord dat ik mijn werkrooster tijdelijk vervroeg. Ik zal de komende weken in de namiddag vroeger stoppen. Wie weet kan ik dan wat zon meepikken, kwestie van het positief te bekijken hé.”

Verkeerslichten

Voor de pendelaars uit de regio Sint-Truiden zorgt de route van en naar Hasselt en verder door naar Genk via de ring al langer voor frustraties. “Terwijl Nederland de voorbije decennia volop inzette op slimme lichten met camera’s blijft het bij ons in België zoeken naar een antwoord op de vraag waarom dat hier niet kan. De lichten staan verkeerd afgesteld en dat levert eveneens onnodige wachttijden op. Men zou àlle verkeerslichten van de N80 en van de Hasseltse Ring moeten uitrusten met moderne apparatuur om het Nederlandse voorbeeld te volgen.” De huidige fileproblemen op de N80 richting Hasselt zouden nog duren tot het einde van het jaar.