In Sint-Truidense vestiging van Colruyt was men deze middag voorbereid op de komst van enkele enthousiastelingen die op zoek waren naar verkoeling. Aanleiding daarvoor was een Facebook-event, waarvoor een Truienaar opriep om massaal naar de versafdeling van de supermarktketen af te zakken om verkoeling te zoeken tijdens deze hittegolf.

Een stormloop bleef echter uit. Hoewel er op Facebook zowat 1.900 mensen lieten verstaan aanwezig te zullen zijn, bleek daarvan slechts een klein aandeel naar Sint-Truiden af te zakken. Verspreid over twee uren lieten een veertigtal deelnemers zich zien.

Het evenement zag het daglicht op dinsdag 24 juli. In minder dan 36u tijd lieten zowat 1.900 mensen hun komst optekenen, 9.500 anderen bleken geïnteresseerd. “Het idee ontstond nadat een vriendin een foto postte op Instagram vanuit de versafdeling van Colruyt in Hasselt met als bijschrift dat het daar wel aangenaam fris vertoeven is”, klinkt het. “En vermits Facebook bol staat van dergelijke speelse events – denk maar aan de gezellige wandeling met een egel eerder dit jaar – was het slechts een kleine stap om iets gelijkaardigs op te zetten. “Alleen had ik de rol van social media onderschat”, vertelt de organisator. “Ik had oorspronkelijk slechts een handvol mensen uitgenodigd uit eigen streek en plots begon het evenement een eigen leven te leiden.” In volle komkommertijd was het dan ook een stormloop door talrijke media, waaronder De Morgen, Het Belang Van Limburg, Studio Brussel, Radio Nostalgie, MNM, De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, TV Limburg en Radio 2 Limburg. Ook Waalse en buitenlandse media pikten het evenement op.”

Plots stond de teller alles samen op meer dan 11.000 deelnemers en geïnteresseerden. “Te zot voor woorden”, klinkt het opnieuw, “maar het uiteindelijke aantal deelnemers ligt perfect in lijn met mijn persoonlijke verwachtingen. Veel mensen zijn immers aan het werk of op vakantie. Bovendien is de stap op social media zeer klein om “Ik ga” aan te klikken. Dit bewijst nogmaals de relativiteit van social media.” Maar de organisator maalt niet om de magere opkomst. “Ik heb mijn afkoeling gehad samen met enkele anderen en daar draaide het uiteindelijk om, niet om er een massa evenement te maken.”

Ook in andere vestigingen van Colruyt doken slechts een paar handen vol mensen op. In Malmedy zat de sfeer bijzonder goed, zo bewijst onderstaand filmpje.

https://www.facebook.com/robbe.smet/videos/1903348979685313/