Na overleg met de buurtbewoners besliste het stadsbestuur dat in verschillende straten van Nieuw Sint-Truiden betalend parkeren wordt ingevoerd. Een en ander is het gevolg van de invoering van het betalend parkeren op de NMBS-parkings. Ondanks overleg hebben bewoners het gevoel dat de beslissing al lang vast lag los van het overleg. “In andere steden zijn de parkeerkaarten voor bewoners tot de helft goedkoper”, zegt initiatiefnemer Chris Vandebosch.

Op de gemeenteraad van 28 november beslisten cd&v, Open Vld en N-VA om de blauwe zone uit te breiden in een aantal straten in de stationsomgeving. “De uitbreiding van de blauwe zone is het gevolg van het betalend worden van de parkings van NMBS in de stationsomgeving”, verdedigt burgmeester Ingrid Kempeneers (cd&v) de beslissing. “Uit analyse van gelijkaardige situaties in andere steden blijkt immers dat pendelaars die niet wensen te betalen, in de omliggende straten op zoek gaan naar een alternatief met als gevolg dat bewoners nog maar moeilijk een vrije parkeerplaats vinden. De beslissing gaat in op 1 februari. In de straten van de blauwe zone mag je met de parkeerschijf twee uur gratis parkeren en bewoners kunnen een bewonerskaart aankopen.”

Johnny Vangrieken (Vooruit) reageerde op die raadszitting nog voor de stemming en vond het ongehoord dat bewoners een dergelijke hoge prijs moeten betalen, tot zelfs 200 euro voor een tweede kaart. Maar hij kon de meerderheid niet overtuigen.

Intussen is er twee keer een overleg met de buurtbewoners geweest (foto) en is, met hun goedkeuring, de kogel door de kerk. De regeling blauwe zone start overmorgen. Het gaat daarbij om de Boomgaardenstraat (deel tussen Fabriekstraat en knip), Fabriekstraat, Volmolenweg (deel tussen Fabriekstraat en paaltjes), Viaductstraat, Gorsemweg (deel tussen deel tussen de Diestersteenweg en de R. Lambrechtsstraat), Ridders de Menten de Horneplein, Hoveniersstraat, het deel tussen de Gorsemweg en de Viaductstraat, Plantenstraat en Tiensesteenweg (deel tussen rotonde Stayen en Gazometerstraat).

Overleg

Maar Vooruit lijkt de laatste dagen in haar kritiek wat gas terug te nemen. “Er was een overleg met de buurtbewoners”, reageert Ludwig Vandenhove (Vooruit). “Het aantal straten is teruggedrongen ten opzichte van het eerste voorstel. Ik neem aan dat er nu voldoende rekening gehouden is met de mening van de betrokken inwoners en dat zij hun fiat gegeven hebben voor de invoering van dat bewonersparkeren. Wij vragen als VOORUIT Sint-Truiden wél een evaluatie na een paar maanden.”

Petitie

“Er zijn blijkbaar voorstanders van deze betalende regeling”, zegt buurtbewoner Chris Vandebosch. “Maar toch heb ik het gevoel dat het bestuur dit systeem er sowieso wilde doordrukken. Als je om 12 uur de bewonersvergadering afsluit en er geen vragen meer mogen gesteld worden, dan weet je het wel. Ik heb opzoekwerk gedaan en ik zie dat Sint-Truiden de duurste stad is als het over die bewonerskaarten gaat.  In ons omringende steden betalen burgers de helft van wat wij betalen voor een bewonerskaart. In Hasselt zijn de eerste twee bewonerskaarten gratis. Hier is dat 75 € voor de eerste en maar liefst 200 € voor de tweede bewoners kaart. Wordt onze wagen de melkkoe van de stad om hun schuldenberg weg te werken?” Vandebosch wil het punt terug op de agenda van de gemeenteraad krijgen. Maar daarvoor moet hij, naar eigen zeggen, eerst voldoende handtekeningen verzamelen.

 

Voor meer info over bewonerskaarten kan je terecht bij de Parkeerwinkel (Gazometerstraat 13, 3800 Sint-Truiden, T 011 87 28 82 | parkeerwinkel@sint-truiden.be )

Petitie van Chris: Bewonerskaarten Sint-Truiden – Petitie.be