Sint-Truiden krijgt op haar grondgebied een derde trajectcontrole. Op de Luikersteenweg zijn op een nieuw eilandje camera’s geplaatst ter hoogte van het bezinestation Keupers. Over een lengte van 3 kilometer tot op het kruispunt met Engelmanshoven zal de snelheid er in beide richtingen worden opgevolgd. “We zien aan de cijfers in Gingelom en Aalst dat het aantal overtredingen drastisch daalt”, zegt politiewoordvoerder Evi Lennertz.
Op het verkeerseilandje in het midden van de Luikersteenweg schuin tegenover taverne Winston prijken enkele glimmende camera’s. “Dit is inderdaad de derde trajectcontrole op het grondgebied van onze politiezone”, vertelt Evi Lennertz. “De laatste stapjes in de procedure zijn gezet, en dus kan de trajectcontrole elk moment van start gaan. Mensen kunnen zich best nu al aan de snelheid houden. Dat zouden we best altijd doen natuurlijk. Het gaat hier om de Luikersteenweg te Brustem tot aan het kruispunt met Engelmanshoven, drie kilometer verderop.”
De baan die het militair domein Saffraanberg passeert staat bekend om een aantal hardnekkige raceduivels, vooral ’s nachts. “De maximumsnelheid bedraagt 70 kilometer per uur. Sommigen gaan daar zeer ver over. De politie van de zone Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken deed er regelmatig controles, onder andere met de Lidar, de superflitser. Maar ondanks de controles gingen de ongevallencijfers de laatste jaren opnieuw de hoogte in. Daarbij bleek overdreven snelheid een van de hoofdoorzaken. Zo noteerde verkeerscontroles door de politie hoge snelheden van 124 km/u en meer op de Luikersteenweg waar maximaal 70 km/u mag. “Voor ons is het niet te doen om meer boetes te innen, maar we mikken op een drastische verlaging van die hoge snelheden”, vervolgt Lennertz.
Significante daling boetes
“Opvallend is dat op de twee andere trajecten in onze politiezone het aantal boetes opvallend is gedaald.” De politiewoordvoerder weerlegt daarmee de kritiek van automobilisten dat er geld in het laatje moet komen en dat de politie mikt op veel boetes. “Op het traject te Gingelom tussen Montenaken en Vorse liepen mensen in het begin van de trajectcontrole vaak tegen de lamp maar ondertussen is het aantal boetes drastisch gekrompen. Dus om meer boetes is het ons zeker niet te doen. Integendeel. We willen veiligheid op de baan. Ook op het traject tussen Aalst en Jeuk halen we mooie cijfers, dus zeer weinig overtreders. En dat is een goede zaak voor ons allemaal”, besluit Lennertz.