De Zomerscholen van Sint-Truiden tekenden een record op van 355 inschrijvingen. Voor de leerlingen waren de twee voorbije weken een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar. “Voor heel wat kinderen duurt de zomervakantie veel te lang en we tillen leerlingen met leerachterstand hogerop”, vertelt coördinator Germaine Plevoets.
Drie basisscholen van Sint-Truiden – alle drie van het Gemeenschapsonderwijs – organiseerden de voorbije weken de Zomerschool. De Letterfant, De Zonnebloem en Momentum ontvingen deze zomer 355 kinderen, een record. Coördinator Germaine Plevoets, nog maar pas met pensioen als directeur, is zeer positief over de geboekte resultaten. “Op basis van voorgaande jaren valt me op dat de leerresultaten van de deelnemers dankzij de zomerscholen aanzienlijk zijn verbeterd. Een aantal leerlingen kunnen extra ondersteuning gebruiken. Niet alleen kinderen met een leerachterstand zijn welkom, maar ook kinderen met leerhonger sluiten zich bij ons aan.” Het initiatief om een zomerschool te organiseren kwam er enkele jaren geleden na de oproep van het Vlaams Ministerie van Onderwijs.
“Ik vind het chique dat veel juffen hier gratis komen werken, lessen ontwerpen, enzovoort. Veel kinderen hebben, ook socio-emotioneel, een zomerschool nodig!”
Taal en rekenen
“In de voormiddag zetten we in op taal en rekenen”, vervolgt Germaine. “We gaan met het team goed na hoe we leerwinst kunnen boeken voor de kinderen. Daarom is het zo fantastisch dat een hele ploeg van leerkrachten, oud-studenten en vrijwilligers dit project ondersteunen. Voor hen begint het schooljaar dus al half augustus maar dat vinden ze niet erg. En voor vele kinderen duurt die vakantie te lang en zijn ze blij dat ze hier al wat school kunnen lopen.” In de namiddag voorziet de ploeg telkens doe-activiteiten zoals sport, een uitstap naar de brandweer of het Blote-Voetenpad, het bezoek aan een rusthuis,… . “De combinatie van het pedagogische en het plezante, daar heb ik altijd in geloofd”, aldus Plevoets. “Sommige kinderen zijn beperkt in de Nederlandse taal en anderen kunnen profiteren van een extra zetje om hun kennis op te frissen na een periode van 6 weken vakantie.” Dat bevestigt zorgjuf Sofie: “Kinderen hebben structuur nodig. De grote vakantie duurt te lang. Leerlingen zijn beter voorbereid na het bijwonen van een zomerschool.”
De werking van de Zomerscholen in Sint-Truiden werd feestelijk afgesloten met frietjes voor de kinderen.
In beeld: leerkrachten en oud-studenten zetten zich belangeloos in voor de Zomerscholen – © Media Haspengouw