Van 7 tot 15 juni 2025 vindt de Bioweek plaats in heel België. Bedoeling is het bewustzijn rond bio te verhogen bij de consument door de voordelen van biologische voeding en productie te belichten.
De Bioweek is een gezamenlijk initiatief van de hele biosector, VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) en Apaq-W (Agence Wallonne pour la Promotion d’une Agriculture de Qualité). In Vlaanderen is ze onderdeel van het strategisch plan bio 2023-2027. Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns opende de Bioweek in Vlaanderen op het Fruitbedrijf Jacobs in Sint-Truiden. Hugo Jacobs teelt er kersen, appelen en peren op biologische wijze. De diversiteit in de plantage is de sleutel tot het succes van zijn biologische fruitteelt. De percelen kers, peer en appel worden afgewisseld en daarnaast herbergt zijn plantage tal van andere soorten, zowel bomen als haagplanten. Hugo Jacobs legt uit: “Van het vroege voorjaar tot het late najaar is er daardoor steeds voldoende eten voor nuttige insecten. Bio is voor mij samenwerken met de natuur en enkel sturen waar het echt nodig is.”

Op ontdekking!
Producenten, verwerkers en verkopers van bioproducten voorzien opendeurdagen of andere activiteiten tijdens de Bioweek en brengen hun passie voor bio naar voren. Promotieacties stimuleren de verkoop van bioproducten. De activiteiten die plaatsvinden tijdens de Bioweek in Vlaanderen werden verzameld op www.bioweek.be, een onderdeel van www.allesoverbio.be. De website www.allesoverbio.be is trouwens de spil van alle communicatie over bio naar consumenten. Je kan er terecht voor nieuws en verhalen van biolandbouwers. Daarnaast vind je er veel feitelijke info over bio zoals de voordelen van biologische landbouw voor het milieu (o.a. grotere biodiversiteit, veerkrachtige bodem, natuurlijke bestrijdingsmiddelen, minder dieren per hectare enz.)


Intentie om bio te kopen neemt toe
De Bioweek wordt in Vlaanderen geflankeerd door een VLAM-campagne die de essentie van biologische producten belicht. De campagne toont dat wie bio eet, zich verbindt met het mooiste van wat de aarde te bieden heeft. Daarnaast spreekt ook het vakmanschap en de passie van de biolandbouwers voor zich. De campagne draagt de baseline ‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’ en loopt in hoofdzaak via radio, online platforms en sociale media. De campagne loopt voor het tweede jaar.
Filip Fontaine, CEO VLAM geeft uitleg: “Uit een bevraging die we vorig jaar hielden na een campagnegolf blijkt alvast dat de campagne haar effect niet gemist heeft. 46% van de respondenten die een van de twee radiospots hoorden beweren dat de spot een positieve invloed had op hun mening over bio en 41% op hun aankoop van bioproducten. 69% van de respondenten die één van de online video’s zagen stelden dat de video een positieve invloed had op hun mening over bio en 57% op hun aankopen van bio.”
Uit dezelfde bevraging blijkt dat de campagne ook de kennis over het EU-biologo aanscherpt. De logobekendheid steeg van 65% in 2020 naar 71% in 2024. Het EU-biologo op de verpakking garandeert dat de strenge Europese biowetgeving strikt gevolgd werd bij de productie en is verplicht voor alle biologische, verpakte voedingsproducten in de hele Europese Unie.