De heilige week van Ieper met internationale belangstelling leverde zaterdag een opvallend duo als winnaars op. Thyrsa Eertmans, die voor het eerst als piloot aan de Belgische Rally Kampioenschap (BRC) deelnam, en co-pilote Inya Vanrijkel hebben hun debuut als team niet gemist. Dat deden ze door te winnen in de mooiste en bekendste rally van het jaar: de Ardeca Ypres Rally. Thyrsa en Inya behalen de 1ste plaats in 2Wheel Drive en zijn ook 1ste in de Vrouwelijke Piloot divisie 2.
Afgelopen zaterdag stonden de dames aan de start van de internationaal gerenommeerde Ardeca Ypres Rally. De zenuwen mochten dan wel wat strak gespannen staan maar de twee Haspengouwse ‘Rally Crossing Ladies’ deden wat vader Eertmans hen als goede raad had meegegeven: “Let op voor de Kemmelberg want daar zijn gisteren de grote kleppers ook in de problemen gekomen. Maar voor de rest: go go girls en gas erop!” En dat deden ze ook. En hoe! De wedstrijd zelf liep immers niet van een leien dakje: de koppeling durfde al eens te haperen en dus moest er geschakeld worden zonder ‘ambriage’, wat gelukkig maar tijdelijk was. De ruitenwissers werkten niet maar gelukkig bleef het zicht oké. “Op een bepaald moment draaide ik iets te kort af langs een betonnen piket waardoor de rechtervoorband plat ging”, vertelt Thyrsa. “Gelukkig konden we die snel vervangen.” Voor de rest ging het volle gas en tot hun eigen verbazing wist het duo de overwinning in de wacht te slepen. “Ik was vandaag zeker niet de snelste, maar wel de slimste,” aldus Thyrsa. “Gewoon mijn eigen rally blijven rijden zonder mezelf enige druk op te leggen. Het is een deugddoende zege, we did it! Dit had ik nooit gedacht!” Ook vader Wim Eertmans was door het dolle heen: de 1ste plaats in 2Wheel Drive en zijn ook 1ste in de Vrouwelijke Piloot divisie 2.
Leuke verrassing
De fans wachtte trouwens bij de start een leuke verrassing. Met het nummer 217 en een volledig nieuwe livery schitterde de Clio na een volledige makeover in wit en paars. Vele helpende handen waren de dagen ervoor ingeschakeld. De sequentiële bak werd volledig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. De volledige uitlaatlijn werd vernieuwd en ook de remmen werden opnieuw aangepakt. Thyrsa en Yarno Schoenaers hadden gezorgd voor de wrapping van de Clio.