Veel senioren vinden het niet kunnen dat ze extra moeten betalen als ze in een bankkantoor geld gaan afhalen of overschrijvingen doen. Dat blijkt uit een enquête van de christelijke seniorenvereniging Okra. Ouderen vinden dat ze vaak voor een voldongen feit worden geplaatst: bankkantoren sluiten, geldautomaten verdwijnen en er wordt van hen verwacht dat ze overstappen naar digitaal bankieren.

Voor ouderen is het niet vanzelfsprekend om over te schakelen op digitaal bankieren. “Veel ouderen zijn altijd gewoon geweest om aan het loket bediend te worden en hebben nog altijd de voorkeur voor de papieren weg. Dat betekent niet dat ze geen digitale vaardigheden hebben, een heel grote meerderheid heeft die wel al, maar soms onvoldoende”, zegt van Okra.

“Er zijn heel veel mensen die angstgevoelens hebben en zich onveilig voelen, door de vele phishinggevallen (oplichting via het internet, red.) die er zijn. Vaak zijn er ook problemen met de online bankingplatformen. Die zouden niet altijd even toegankelijk zijn voor ouderen. Ouderen zouden ook graag wat meer hulp willen, als ze aan de slag gaan met die digitale platformen.”

Ophalvens wijst erop dat dit niet alleen een probleem is voor senioren, maar ook voor andere kwetsbare groepen in onze maatschappij, die niet mee zijn met de nieuwste digitale ontwikkelingen.

Doordat steeds meer kantoren sluiten en cashautomaten verdwijnen, moeten ouderen zich steeds verder verplaatsen. “Dat is niet altijd evident, ze moeten rekenen op familie of op het openbaar vervoer”, zegt Ophalvens in ‘De Ochtend’. “In Zweden en Nederland werken banken samen om cashautomaten te installeren. Dat komt er ook in ons land. Wij willen dat die automaten dan nabij genoeg geïnstalleerd worden, liefst op deelgemeente niveau.”

Okra vraagt dat de kosten om te bankieren gelijk verspreid worden over alle klanten. “De kosten die aangerekend worden om bijvoorbeeld rekeninguittreksels af te printen of een overschrijving te doen aan het loket zijn overdreven. Uit recent onderzoek bleek, dat dat soms tot 12 euro voor één verrichting kan zijn. De kosten voor het ontwikkelen van een digitaal bankingplatform worden niet doorgerekend aan digitale gebruikers, maar aan de analoge gebruikers. Dat klopt niet volgens ons”, aldus de senioren.