De leerlingen van het zevende jaar Dierenzorg-context houderij en commercialisatie aan Hasp-O Stadsrand werken voor hun eindwerk samen met het psychiatrisch ziekenhuis Asster. Ze zullen de dierenverblijven van het mini-dierenpark in het ziekenhuis moderniseren en aanpassen aan de noden van de dieren.

Op 9 september 2007 opende het psychiatrisch verzorgingstehuis Asster officieel het mini-dierenpark De Bronhoeve op hun terreinen aan de Montenakenweg in samenwerking met de afdeling Dierenzorg aan Hasp-O Stadsrand. Het is voornamelijk gericht op het bevorderen van het psychosociaal welzijn van chronisch psychiatrische patiënten. De Bronhoeve is sinds de opening nog altijd een geslaagd project waarbij de leerlingen en leerkrachten van de opleiding Dierenzorg van Hasp-O Stadsrand de dagelijkse verzorging op zich nemen.

Na 15 jaar is het tijd voor een nieuwe fase waarbij de leerlingen gespecialiseerde dierenverzorging nadenken over mogelijke verfraaiing en uitbreiding van de huidige dierenverblijven. De leerlingen zullen tijdens dit project de dierenverblijven moderniseren en aanpassen aan de noden van elk dier. Op deze manier zal het natuurlijk gedrag gestimuleerd worden. Naast de dierenverblijven komen er ook nieuwe infofiches en educatieve spelen. Bewoners van het psychiatrisch ziekenhuis kunnen zo op een interactieve manier kennismaken met de dieren, hun verzorging en hoe ze zelf met dieren kunnen omgaan.

Drones
De coronamaatregelen vergden echter veel flexibiliteit van de leerlingen en leerkrachten. Door preventiemaatregelen konden de leerlingen het domein van het psychiatrisch ziekenhuis Asster niet betreden. Op eigen initiatief besloten de leerlingen om dit schooljaar aan de slag te gaan met een digitaal ontwerpprogramma. Ze gebruiken hiervoor de digitale middelen van de 21ste eeuw zoals drones en camera’s. Op die manier kan het project alsnog gerealiseerd worden.

“Met dit project willen wij de dieren en bewoners een fijne tijd met elkaar geven, door enkele groepshuisvestingen te maken en zo het dierenwelzijn te optimaliseren”, vertellen de leerlingen van het zevende jaar dierenzorg. “Daarnaast willen we graag onze kennis overdragen over hoe je met dieren omgaat, hoe ze leven en wat ze fijn vinden.”

Artikel geschreven door: Nele Grymonprez en Tessy Goossens, leerlingen zevende jaar dierenzorg-context Houderij en Commercialisatie, foto © Stefan Beukelaers).

.