Vanwege het warme en zonnige weer van de afgelopen weken is het aardbeienseizoen aan het pieken. “De volumes die normaal rond het Pinksterweekend komen, zijn momenteel volop beschikbaar. Vorig jaar waren aardbeien onder de kappen al rond 7 à 8 juni opgeruimd, maar dit jaar is dat allemaal vooruitgeschoven”, vertelt Miguel Demaeght van BelOrta. “Ondanks dat het aardbeienseizoen wat vertraagd op gang is gekomen, kunnen we tot nu toe spreken over mooie prijzen. De vraag en het aanbod is mooi in evenwicht gebleven, waardoor de markt gezond bleef.”

Ook bramen, frambozen en blauwe bessen zijn een dag of 10 later. “Dit hoeft echter geen problemen te geven als de volumes netjes gespreid op de markt komen”, legt Miguel uit. “Het frambozenseizoen onder glas is in april gestart en dat loopt langzaam op zijn einde. De buitenteelt zal rond 20 juni starten, maar het is nog afwachten of beide teelten naadloos op elkaar gaan aansluiten. Het is goed mogelijk dat er straks een gaatje in de aanvoer zal vallen.”

Bramen en rode bessen
“Het bramenseizoen is ook weer gestart, maar de grote volumes moeten nog komen. We zijn al jaren bezig met de ontwikkeling van nieuwe bramenrassen met de focus op smaak en een vroeger pluktijdstip”, zegt Miguel. “De Sweet Royalla is daar een goed voorbeeld van. Dit ras is zeer goed ontvangen door de markt en dit jaar verwachten we een hoger volume te kunnen aanbieden. Ook in de rode bessen hebben we een nieuwe variëteit, de Haronia. Deze variëteit wordt voor Rovada geplukt, op deze manier kunnen we het seizoen vervroegen. De trossen van deze bessen zijn goed gevuld en hebben een hogere brix-waarde.”

Kersen
Ook het kersenseizoen staat weer voor de deur en op vraag van de retail heeft BelOrta een nieuwe verpakking ontworpen voor de dikke kersen. “Bepaalde retailers willen sinds de coronapandemie geen kersen meer in vrac leggen, vanwege hygiënische redenen. Dit hebben we ook bij tomaten gezien. De kleine maten kersen worden vaak wel verpakt, maar nu zullen we ook  topsealverpakkingen aanbieden voor de premiumkersen. We moesten snel schakelen om op deze vraag in te spelen, maar we hebben een mooie verpakking kunnen ontwikkelen voor deze lekkere kersen”, zegt Miguel.

Lokaal
Hoewel BelOrta al jaren bezig is met het in de kijker zetten van Belgisch product, merkt de coöperatie dat de coronacrisis de populariteit van lokale producten een zetje heeft gegeven. “De consument is sinds de crisis veel meer bezig met waar hun voedsel vandaan komt. Wij als coöperatie willen de consument kenbaar maken dat lekker eten niet van ver hoeft te komen. De teler is de beste ambassadeur en het perfecte uithangbord voor deze lokale producten. Daar gaan we dan ook flink op inzetten dit jaar”, aldus Miguel.belorta2-5856121Tray2Tray: circulaire punnets
Recent heeft BelOrta na jaren van ontwikkeling een nieuwe aardbeienpunnet op de markt gebracht: de circulaireTray2Tray-punnets. Deze punnets zijn gemaakt van gerecycleerde PET en zijn zelf 100% recyclebaar. “Dit concept is zeer goed ontvangen. Dankzij de nieuwe technieken kan de punnet gerecycled en opnieuw ingezet worden als grondstof voor de productie van nieuwe verpakkingen. Een mooi verhaal. We willen niet innoveren om te innoveren, maar we willen dat onze innovaties echt iets bijdragen, zoals deze verpakking.”

BelOrta zachtfruit in de kijker in nieuwe marketingcampagne
“BelOrta zachtfruit zal deze zomer volop in de kijker staan in de gloednieuwe consumentencampagne, gelanceerd in voorjaar 2021. Belgische consumenten mogen zich alvast verheugen op een zomer vol verbazend plezante recepttips, advertentiecampagnes en nog veel meer. Smullen maar”, besluit Miguel.