De Fietsersbond Sint-Truiden hekelt in een open brief het beleid of vooral het gebrek aan beleid ten opzichte van de fietsers. Vooral de N80 de expressweg van Bevingen tot Kortenbos)  is een doorn in het oog, want daar werden tal van werken uitgevoerd en kruispunten heringericht en uitgerust met slimme verkeerslichten. Maar voor de fietsers: nul komma nul. We onthouden u deze brief niet!

Beste mevrouw Heeren, Beste mijnheer Moors

Sinds eind jaren ’70 loopt de expresweg N80 oftewel de ‘Noordoostelijke Omleiding’ als een drukke verkeersader door Sint-Truiden. Het zorgt als het ware voor een fysieke scheiding tussen het stadscentrum en de zuidoostelijke deelgemeenten (Aalst, Brustem, Kerkom, Ordingen & Zepperen).

In het najaar van 2018 werden werkzaamheden gestart om vijf kruispunten op de N80 op te waarderen met ‘slimme’ verkeerslichten. Deze verkeerslichten worden gevoed door detectielussen in het wegdek, communiceren met elkaar en stemmen de groentijden optimaal af. Dit alles zou de doorstroming van het verkeer sterk verbeteren.

Ongeveer één jaar na het finaliseren van de werken kunnen we concluderen dat de zogenaamd ‘slimme’ verkeerslichten geheel gericht zijn op een vlotte doorstroming van het autoverkeer. De zwakke weggebruiker werd, op een paar kruimels na, volledig in de kou gelaten.

Gebreken

> Het wegdek van de kruispunten werd volledig vernieuwd. Het fietspad en voetpad kregen echter geen renovatie. Zelfs ontbrekende en losliggende klinkers werden met rust gelaten.

> De drukknoppen voor fietsers én voor blinden & slechtzienden werken niet. De wachttijden blijven even lang, of je nu op de knop drukt of niet. Placebo-effect?.

> De tijd die je als fietser en voetganger krijgt om over te steken is te beperkt. Hierdoor lopen weggebruikers die minder goed te been zijn het risico om te moeten wachten op de middenberm. Die is amper 10 tegels breed en het autoverkeer raast er aan je voorbij.

> De verkeerslichten voor fietsers aan het kruispunt N80 x N722 zijn niet op elkaar afgestemd. Je moet wachten op groen licht om de N80 over te steken en vervolgens moet je nóg een keer wachten op groen licht om de N722 over te steken. Allesbehalve een vlotte doorstroming.

> Fietsersbond Sint-Truiden roept Agentschap Wegen & Verkeer en het bestuur van Stad Sint-Truiden op om op basis van deze gebreken het dossier per direct te heropenen en volgende voorstellen mee op te nemen en te realiseren.

Eisen op korte termijn

> In werking stellen van de voorziene drukknoppen voor fietsers;

> Nodige infrastructurele werken uitvoeren om drukknoppen in werking te stellen;

> Aanpassen ondergrond fietspaden: asfalt i.p.v. klinkers.

Eisen op middellange termijn

> Het plan om op de N80 een ondertunneling te voorzien voor het doorgaand verkeer terug uit de koelkast halen, zodat voorzien kan worden in een vlotte en veilige doorstroming voor álle weggebruikers.