Vanaf 16u15 zijn we er voor jou. Die boodschap verscheen vanochtend op verschillende digitale schermen verspreid over de stad. Exact om 16u15 lanceerde de stad Sint-Truiden de eerste digitale campagnes op deze schermen.

De digitale informatieborden zijn een nieuw communicatiemiddel om bewoners en bezoekers te informeren. Voor de realisatie van dit project sloot de stad Sint-Truiden een samenwerkingsovereenkomst af met S-LIM, de Limburgse coöperatieve vennootschap voor het uitrollen van slimme en digitale toepassingen.

img_2471Gedaan met borden en plakpalen
Sint-Truiden wil op een innovatieve en kostenefficiënte manier communiceren met haar inwoners en bezoekers. Daarom werden digitale informatieborden op diverse locaties in de stad en in verschillende stadsgebouwen geplaatst die de huidige spandoeken en andere minder duurzame communicatiedragers in de toekomst kunnen vervangen. Hiervoor slaat de stad de handen in mekaar met S-LIM, de Limburgse coöperatieve vennootschap voor het uitrollen van slimme en digitale gebeurt de aankoop en installatie van de schermen.

“Op elk moment van de dag geven de schermen waardevolle informatie aan burgers, toeristen en voorbijgangers. Sensibiliseringscampagnes, vacatures, evenementen, crisiscommunicatie in noodsituaties, … allemaal wordt het snel en duurzaam via de digitale schermen gecommuniceerd. De dag van vandaag kan een moderne, slimme stad niet meer zonder die snelle, duurzame communicatie. We streven ernaar om sterke visuele campagnes via al onze kanalen gelijktijdig in te zetten en breed te verspreiden. Hierbij versterken de verschillende communicatiekanalen elkaar”, legt burgemeester Veerle Heeren uit.

img_2475Interactief via touchscreen
“We communiceren al met onze burgers en bezoekers via onze website, onze stadsapp, ons stedelijk informatieblad dat elke maand in de bus valt, sociale media, … maar met deze img_2480schermen in het straatbeeld kunnen wij als stad écht overal en op elk moment inspelen op bepaalde situaties of belangrijke en correcte boodschappen uitdragen. We willen ervoor zorgen dat iedereen maximaal toegang heeft tot recente, juiste informatie in een tijdperk waarin er vaak verwarring of miscommunicatie optreedt. Hier hebben we een heldere, duidelijke en rechtstreekse stadslink die elke voorbijganger het beste van Sint-Truiden laat zien. In de toekomst is het ook mogelijk om de buitenschermen interactief te laten werken via de ‘touchscreen’-module. We zijn de eerste Limburgse stad die dit heeft. Dankzij deze applicatie is het mogelijk om de stadswebsite te raadplegen, afspraken te maken of om op een slimme kaart bezienswaardigheden, monumenten, oplaadpunten voor fietsen, parkeermogelijkheden, … op te zoeken,” legt burgemeester Veerle Heeren uit.

Het hele verhaal kost zo’n 200.000 euro en op onze vraag of dergelijk informatiesysteem ook uitgerold zou worden in de deelgemeenten was het antwoord eerder negatief. “We zouden wel willen, maar dat wordt te duur voor het ogenblik”, besloot burgemeester Heeren.