Het is een zonnige dag, T-shirt en korte broek aan, 25 graden op de thermometer en je denkt “Nu gaan mijn zonnepanelen hun best doen”. Je doet wat gevraagd is, namelijk zoveel mogelijk elektriciteit verbruiken, wasmachine en droogkast aan, afwas doen, alle apparaten opladen… en dan komt de ontnuchtering: tussen 10.00 uur en 17.00 uur heb je niet kunnen genieten van je zonne-energie want de netspanning was te hoog. En wat zegt de omvormer van je zonnepanelen dan? “253 Volt! “Er is een probleem, ik ga mezelf uitschakelen.”

Met andere woorden, op het ogenblik dat jij veel verbruikt geven je zonnepanelen geen kik en ook geen elektriciteit, en jij bent aan het wassen, plassen, strijken, je auto aan het opladen en af te wassen met dure elektriciteit van Luminus of andere Eneco’s. En bovendien betaal je nog steeds je prosumententarief voor de stroom die je niet produceert en die dus ook niet op het net komt.

Zon, zonnepanelen en stroom moeten kopen
P.D uit Zepperen zat maandag met dit probleem: zonnige dag, lekker warm en geen elektriciteit van zijn zonnepanelen. Veel telefoons en mails naar netbeheerder Fluvius brachten geen soelaas, en dan was TruiensNieuws zijn toevlucht.

Het duurde wel even voor we bij Fluvius binnen geraakten en nog wat langer om de juiste man of vrouw te vinden, thuiswerken, je weet wel. Maar uiteindelijk troffen we een vriendelijke mijnheer uit Zepperen die weliswaar zo dadelijk geen oplossing had maar ons geruststelde met de boodschap dat er zo veel mensen gedupeerd zijn. Nu ja, geruststelde?

Fluvius kent het probleem maar …
“Wij zijn ons bewust van het probleem dat zeker acuut geworden is na de jaarwisseling. Er werden vorig jaar veel zonnepanelen bijgezet en die zetten op zonnige dagen ook veel stroom op het netwerk, meer dan goed is, waardoor er overspanning op het net komt en de omvormers van zonnepanelen uit vallen”, aldus L.H . van Fluvius. Maar blijkbaar was dat niet de eerste prioriteit of het meest dringende probleem voor Fluvius terwijl men daar echter wel heel wat meldingen en klachten over kreeg. “En dan moeten we ook erkennen dat er nog heel veel mensen zijn die zich niet bewust zijn van dit probleem en die ook vaak zonder stroom vallen met zon en zonnepanelen op hun dak. En daar moeten we aan werken door om te beginnen de mensen die de zaak aankaarten meteen te bellen”, besluit ons contact bij Fluvius. Hij voegde alleszins de daad bij het woord en belde onmiddellijk P. op. Dus controleer even of jij ook met dit gegeven zit, en bestook Fluvius met mails en klachtenbrieven, schakel desnoods de politiek in en de pers. Want, allerbeste Fluvius, deze situatie moet stoppen.