Dichter, woordkunstenaar Herman Rohaert op interview bij radiozender Trudo FM. Rohaert woont en werkt al van in 1983 in Sint-Truiden en viel doorheen de jaren op met bijzondere projecten zoals een stiltewandeling met gedichten in stenen gekapt in Zutendaal en de gedichtenwandeling in Borgloon. © rdc
SINT-TRUIDEN – Op vrijdagavond 6 juni om 19.30 uur opent in Museum De Mindere te Sint-Truiden de veelbelovende tentoonstelling ‘Geschichten ohne Gesichter’. Deze unieke expo, een samenwerking tussen dichter Herman Rohaert, schilder Franceline Pompe en scenograaf Jo Klaps, vormt het hoogtepunt van een bijzonder artistiek drieluik.
- Tekst en beelden © rdc
Op vrijdag 6 juni om 19.30 uur opent in Museum De Mindere een unieke kunsttentoonstelling die woord en beeld verenigt tot een aangrijpend geheel. Onder de titel ‘Geschichte ohne Gesichter’ – vrij vertaald: ‘Geschiedenis zonder gezichten’ – bundelen dichter Herman Rohaert en kunstschilder Franceline Pompe hun krachten. Scenograaf Jo Klaps, een gevestigde waarde in de Vlaamse kunstwereld, verzorgt de vormgeving van het bijhorende kunstboek. De feestelijke vernissage, met live muziek, poëzievoordracht en een receptie, is gratis toegankelijk. Met dit project markeert Herman Rohaert, een bekend dichter in Limburg en ver daarbuiten, een bijzonder moment in zijn kunstenaarsloopbaan van meer dan veertig jaar. “De tijd was rijp om terug te blikken,” vertelt Rohaert op radiozender Trudo FM. “Franceline en ik delen niet alleen een jeugd in Luxemburg en een lange vriendschap, maar ook een wederzijdse artistieke fascinatie. Deze expo is daar een natuurlijke uitloper van.” Wie het volledige interview wil herbeluisteren kan dat doen via de link helemaal onderaan dit artikel.
Van iconische beelden naar verstilde reflectie
Herman Rohaert: “Ik ben een toeschouwer zonder voorkennis. Pas toen ik klaar was met mijn gedichten heb ik de ware toedracht van de schilderijen gekregen, de historische context.”
De schilderijen van Franceline Pompe vormen het visuele fundament van de tentoonstelling. Haar werken zijn gebaseerd op iconische persfoto’s die zij abstraheert en herinterpreteert op ruw canvas. Ze vergroot details uit, wist gezichten en doordringt het vluchtige beeldmoment van een universele betekenis. Thema’s als conflict, herinnering en menselijke sporen staan centraal in haar werk.
Pompes beelden zijn geen simpele reproducties. Integendeel, ze ontdoen de werkelijkheid van haar oppervlakkige herkenbaarheid en dwingen tot diepere reflectie. Precies daarin vond Rohaert zijn ingang. Zijn gedichten zijn geen verklaringen bij het beeld, maar literaire echo’s die – net als het schilderij – tot de kern proberen door te dringen.
Een Gesamtkunstwerk in boekvorm
Uit deze kruisbestuiving ontstond een kunstboek van uitzonderlijke kwaliteit. Slechts 200 exemplaren zullen worden uitgegeven – genummerd, op canvas gebonden, en ontworpen door Jo Klaps. “Het boek is een kunstobject op zich,” aldus Rohaert. “Details van de schilderijen komen terug in het ontwerp, zelfs het materiaal van de kaft weerspiegelt het ruwe canvas waarop Franceline schildert.”
Jo Klaps, als scenograaf en vormgever, speelt een essentiële rol in de totstandkoming van dit project. Naast zijn werk als docent scenografie aan de UHasselt, geniet hij bekendheid als curator van toonaangevende tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Zijn esthetisch vakmanschap verleent de expo een extra dimensie.
Hierboven in beeld: een fragment uit het kunstboek © HR
Een zintuiglijke vernissage
De vernissage belooft een zintuiglijke belevenis te worden. Voordrachtkunstenaar Veerle Huyghe brengt de poëzie samen met harpiste Astrid Dignef tot leven, terwijl muzikanten – waaronder het collectief Hybrid Brigit – in dialoog gaan met een schilderij. De muzikale compositie is geïnspireerd op één werk uit de expo, waardoor beeld, woord en klank in elkaar overvloeien. Na de tentoonstelling in Sint-Truiden reist ‘Geschichte ohne Gesichter’ in het najaar door naar Leiden, waar het werk drie weken te zien zal zijn in de prestigieuze Kunstkring. Daarmee krijgt het project ook een internationale dimensie – passend bij de kosmopolitische wortels van beide kunstenaars.
Praktisch
De tentoonstelling loopt van 7 tot 28 juni in Museum De Mindere (Capucienessenstraat, Sint-Truiden). Het museum is elke dag open behalve op maandag, en de toegang is gratis. Tijdens de openingsuren kunnen bezoekers ook het kunstboek aanschaffen.
Herbeluister
Herbeluister hier het volledige interview