In een verrassende wending heeft Stellantis, de autobouwer achter merken als Peugeot, Fiat en Opel, de volledige controle verworven over Punch Powertrain in Sint-Truiden. De fabriek, gespecialiseerd in de productie van aandrijfsystemen, leek aanvankelijk in een juridische strijd verwikkeld met Stellantis, maar de autogigant heeft nu de overwinning behaald en de joint venture volledig overgenomen.
De controleovername komt na een tumultueuze periode waarin Punch Powertrain in 2016 werd overgenomen door de Chinese groep Yiny. Vorig jaar sloegen Punch Powertrain en Stellantis de handen ineen voor de serieproductie van onderdelen voor de ‘eDCT’, een geavanceerde automatische transmissie met dubbele koppeling voor hybride voertuigen. Initieel hadden beide partijen een gelijk belang van 50 procent in de joint venture, maar Stellantis heeft geleidelijk aan een meerderheidsbelang verworven. “De rechtbank heeft de toekenning van alle aandelen aan Stellantis bevestigd”, verklaarde Raf Dal Cero, secretaris van de socialistische vakbond ABVV Metaal. “De financiële instabiliteit van de Chinese aandeelhouder van Punch Powertrain heeft Stellantis de mogelijkheid geboden om de controle over te nemen.”
Banen behouden
De joint venture, genaamd ‘Punch Powertrain PSA e-Transmissions NV’, staat bekend om zijn productie van onderdelen voor een type automatische versnellingsbakken. Volgens de vakbonden werken er ongeveer 600 mensen. De overname heeft echter zorgen geuit over de toekomst van het personeel. “Nu Stellantis de controle heeft, is het van cruciaal belang dat de werknemers hun banen behouden”, benadrukte Dal Cero. “We zullen in gesprek gaan met de directie van Stellantis om de toekomstplannen te bespreken. We verwachten de komende weken meer duidelijkheid.”
Punch Powertrain heeft bevestigd dat Stellantis alle aandelen verwerft in de joint venture. De overname markeert een nieuw hoofdstuk voor de fabriek in Sint-Truiden maar werpt vragen op over de toekomstige richting onder het bewind van Stellantis. Punch Powertrain was tot enkele jaren geleden het paradepaardje van de Limburgse economie. Het bedrijf was voornamelijk gespecialiseerd in de productie van versnellingsbakken voor personenauto’s met conventionele verbrandingsmotoren, die gretig aftrek vonden. In 2018 werkten er maar liefst 1.083 mensen in België bij Punch Powertrain.